Lata Mangeshkar
Memories
 
lata mangeshkar hridaya
Melody Queen Lata Mangeshkar werd op 28 september 1929 geboren als tweede dochter van de wijdvermaarde klassieke vocalist Dinanath Mangeshkar. Haar oorspronkelijke naam is  Hridaya Mangeshkar.
lata mangeshkar dinanath
Na het verscheiden van zijn eerste dochter, die oorspronkelijk Lata Mangeshkar heette, besloot Dinanath, die een zeer goede astroloog was, zijn tweede kersverse dochter ook Lata te noemen. Een naam van zeer grote waarde wier roem grenzeloos zou worden en die met haar gouden stembanden rechtstreeks de harten van een wereldwijd publiek zou veroveren.

lata mangeshkar mangeshi
Dinanath Mangeshkar was een zeer bekwame klassieke zanger
en een zeer gerespecteerde theaterartiest die verschillende producties uitvoerde voor een ongekend groot publiek.
lata mangeshkar asha bhosle
Dinanath kwam uit de kampong Mangeshi dat in Goa ligt. Dinanath was getraind in de kleurrijke Punjabi school van Baba Mushelkar. Dinanath was eigenaar van zijn eigen
theatergezelschap en stal de harten van velen in nabij gelegen plaatsen die toentertijd zeer moeilijk bereikbaar waren.
Lata Mangeshkar’s moeder heette Shudhmati, en was de tweede vrouw van haar vader. Dinanath en zijn
tweede vrouw Shudmati waren uitverkoren om een vijftal kinderen op de wereld te brengen die allemaal zeer muzikaal zijn en jarenlang met grote inzet de Indiase muziekindustrie op bewonderenswaardige manier hebben vertegenwoordigt. Deze vijf uiterst muzikale kinderen zijn Lata Mangeshkar. Daarop volgen Meena Mangeshkar, Asha Bhosle, Usha Mangeshkar en broertje Hridaynath Mangeshkar.
lata mangeshkar flowers
Dinananth achtte het niet noodzakelijk dat zijn dochters onderricht genoten. Bovendien was het toentertijd geen belangrijke kwestie om kinderen naar school te sturen
lata mangeshkar young
Lata Mangeshkar is slechts een dag naar school geweest, wat zij zo’n prettige ervaring vond dat zij de dag daarop haar veel te jonge zusje Asha Bhosle mee naar school bracht. Daarmee streek ze de mentoren tegen de haren in en die verboden haar de volgende keer een kleuter mee te nemen. De van nature cholerieke Lata stond op en verliet het klaslokaal om er nooit meer heen te gaan. Zoals ik
eerder liet weten, werd daar geen soesa over gemaakt, omdat een opleiding voor meisjes niet belangrijk geacht werd.
Al spelend bracht de jonge Lata de dagen door met haar leeftijdgenoten. Tegen de wil in van haar zeer vrome en burgerlijke ouders haalde de jonge Lata ontzettend veel schelmenstreken uit. De jonge Lata wikkelde zich acrobatisch op in een autoband en liet andere kinderen de band waarin zij zat heel hard over de hobbelige wegen rollen.
melody queen lata mangeshkar
De jonge Lata klom in
veel te hoge bomen om guyaves te plukken. Zij was het meest illuster onder de spelende brutaaltjes. De jonge Lata was een machtswellusteling. Zij botvierde haar machtswellust, de potentaat kreeg regelmatig een pak op haar broek van haar strenge moeder.
Melody Queen Lata Mangeshkar's andere zusjes, die bevreesd waren voor Lata's dominerende gedrag, genoten ervan om te zien hoe de kweller afgeranseld werd. Later zou de jonge Lata al haar kattenkwaad streken afleren en uitgroeien tot de grootste dochter van India. Elke Indiër buigt als een nederige dienaar voor de voeten van de Melody Queen Lata. Want zij is de trots van India.
lata mangeshkar dinanath mangeshkar
Om het ontbreken van educatie te compenseren onderwees Dinanath zijn grut in de schone kunsten van klassieke muziek. Al spoedig ontdekte Dinanath
de talenten van zijn dochter en haalde zijn echtgenote erbij om ook haar te overtuigen van de geboren artiest in huis, waar zij tot dat moment geen aandacht aan geschonken hadden. Dinanath voelde zich verheven met een dochter als Lata - wie niet!
lata mangeshkar queen of bollywood
Lata maakte snelle vorderingen en binnen no time leerde de jonge Lata zelfs de moeilijkste klassieke stukken waar menig volwassen en bekwaam
vocalist moeite mee had. Foutloos en honingzoet kwamen de meest ingewikkelde toespelingen van woorden door de gouden stembanden van de jonge Lata.
lata mangeshkar kiti hasaal
Zo wilde het ook wel eens dat de jonge Lata al als kind haar vader vergezelde in de theater groep. Dinanath was nogal bang om zijn jonge dochter mee te laten acteren in het theater, maar de jonge Lata
draafde gesuisd en doordacht door om toch mee te mogen doen. Er was geen ontkomen aan haar wensen. De jonge Lata werd na haar optredens met daverderend applaus beloond. Steeds moest zij na afloop van voorstellingen op verzoek van het publiek nog een nummer zingen.
lata mangeshkar naachu ya gade khelu sari
Dinanath reisde vaak met zijn theatergezelschap om ergens op te treden. Het wilde een keer dat de jonge Lata zonder het aan haar oerconservatieve vader te vertellen een 
buitenkansje kreeg om een liedje op te nemen voor de film Kiti Hasaal in 1942.
Naachu ya gade khelu saari mani haus bhaari gecomponeerd door Sadashivrao Nevrekar was Lata Mangeshkar's eerste liedje. De film Kiti Hasaal werd geproduceerd door Vasant Joglekar. Dinanath was er fel op tegen dat zijn kinderen hun schone stemmen uitleenden aan films. Op nadrukkelijk verzoek van Dinanath werd het liedje niet meer gebruikt.
lata mangeshkar vasant joglekar
In 1942 kwam Dinanath tragisch te overlijden door hartfalen. In die jaren was het ongebruikelijk dat vrouwen een taak uitoefenden als bron van inkomsten. Melody Queen Lata Mangeshkar was op haar dertiende de oudste van alle kinderen en vond het behalve haar verantwoord - delijkheid ook haar roeping de zorg van het levensonder - houd van haar bloedverwanten op zich te nemen.
lata mangeshkar goddess of songs
Lata Mangeshkar had al eerder in het jaar 1942 een liedje opgenomen voor de film Kiti Hasaal die op protest van haar vader niet gebruikt werd. De jonge Lata had een hartstochtelijke liefde voor zingen en besloot een baan te zoeken in de filmindustrie.
De jonge Lata begon tegen haar zin haar carriere als actrice waar zij een onvoorstelbare
hekel aan had. De jonge en onervaren Lata wist als dochter van de gerenommeerde vocalist Dinanath dat arbeid adelt en gaf de moed niet op om een gunstige plaats te verwerven in de door mannen gedomineerde filmindustrie. Zij bekommerde zich enorm om haar naasten en nam alle rollen aan die haar aangeboden werden. Naar eigen zeggen van de Melody Queen verzoetten de inkomsten het acteren in films.
lata mangeshkar pehli manglagaur
Het leukste aan films vond de jonge Lata dat zij af en toe de mogelijkheid kreeg een lied te zingen. In vroegere jaren moesten acteurs zelf de liederen zingen. Op zulke gelegenheden gaf zij het beste uit haar hart. Een winstpunt van de jonge Lata was dat zij klassieke muziek had geleerd in aanwezigheid van haar vader en wist zij toen al met slechts enkele nummers in films de vertoning van de hoofdrolspelers met haar stem te overschaduwen. In de films waarin de jonge Lata acteerde was zij dan ook de enige die bij het publiek in de herinnering achterbleef.
In 1943 was de jonge Lata voor het
eerst op het witte doek te zien in de film Pahili Manglagaur. Zij vertolkte de rol van het zusje van de toen populaire actrice Snehprabha Pradhan. In haar eerste film zong Lata Mangeshkar een prachtige duet met Snehaprabha Pradhan Natali chaitrachi navalayee. De componist van die film was Dada Chandekar. De toen dertienjarige Lata Mangeshkar overvleugelde de bekende hoofdrolspeelster waarmee zij dit lieflijke duetje opnam.
In hetzelfde jaar 1943 was de jonge Lata te zien in drie kleine doch fascinerende rollen. Zij acteerde in de films Chimukla Sansaar en Maze Baal. Al deze films waren in het Marathi. Hoe klein de rollen ook waren - de jonge Lata wist niet van versagen. Volhardingsvermogen is een eigenschap waar zij mee geboren is.
lata mangeshkar chimukla sansaar
lata mangeshkar gajabhau
In 1943 kreeg de jonge Lata eindelijk haar grote kans om
een liedje in het Hindi op te nemen welke zij zong voor een Marathi film Gajabhau. In Gajabhau was de jonge Lata ook te zien in een bezienswaardige rol. Hindustan ke logon ab to mujhe pehchano - Met dit liedje dacht de jonge Lata eindelijk door te breken. Maar dat mocht nog niet zo zijn. Het was wel zeer teleurstellend dat de jonge Lata hiermee niet doorbrak. Misschien is dat vooral te wijten om dat het liedje voor een in Marathi gesproken film was. De jonge Lata was erg ambitieus en vol goede 
moed en met de enorme motivatie ging zij dubbel zo hard door met haar werk, hoe bitter de teleurstellingen ook waren.
lata mangeshkar hindustan
Lata Mangeshkar is een ontzettende grote fan van de Pakistaanse zangeres Noor Jehan. Beiden hadden een goede verstandhouding met elkaar en bewonderden elkaars prestaties. In de jaren voor de afscheiding van India was Noor Jehan de regerende vocalist. De jonge Lata kreeg in 1945 de gelegenheid om samen te werken met Noor Jehan in de film Badi maa. In deze film vertolkte Lata Mangeshkar's jongere zusje Asha Bhosle die later zou uitgroeien tot de nachtegaal op de hoogste tak ook een rol.
lata mangeshkar badi maa
Langzaamaan werd de jonge Lata een vertrouwd gezicht en hoefde niet meer te ploeteren voor werk. Werk bleef op haar
pad komen. Maar het wilde niet lukken met het doorbreken. Het zou nog enige tijd duren voor zij de volle aandacht voor zich opeiste en het grote publiek aan haar voeten zou liggen.
lata mangeshkar subhadra
Baby Lata Mangeshkar
De jonge Lata had een godsgruwelijke schurft aan
schijnwerpers, maar accepteerde toch nog enkele belangwekkende rollen. In 1946 vertolkte Lata een rol in de film Jeevan Yaatra. In hetzelfde jaar acteerde zij ook in de film Subhadra.
In 1947 deed Vasant Joglekar een beroep op Lata om te komen zingen voor zijn film Aap ke sewa men. Vasant Joglekar behoort tot de allereerste die geloofde in de magie van Lata Mangeshkar. Hij is tevens de allereerste filmmaker die haar haar eerste nummer liet zingen in de film Kitti Hasaal in 1942.
lata mangeshkar aap ki seva men
Onder begeleiding van Datta Daavjekar’s composities zong de jonge Lata het klassieke nummer Paa lagoon kar jori re shyam mose na khelo hori - een thumri in raag Pilu ) in de film Aap ki sewa men. Het was helaas een afgrijselijk nare ervaring voor de makers dat de film en het liedje beiden niet de aandacht trokken. Maar voor de
jonge Lata had het leven grote plannen. Zij ging onvermoeibaar verder.
master ghulam haider
Ghulam Haider
In het jaar 1947 deed de toenmalige grote componist Master Ghulam Haider enkele pogingen om de jonge Lata te laten zingen voor grote en bezienswaardige films met grote acteurs, waardoor er zeer waarschijnlijk een groot publiek op af zouden komen.
In 1947 was Master Ghulam Haider bezig de muziek te componeren voor Sasadhar Mukherjee film Shaheed waarin Dilip Kumar en Kamini Kaushal in de hoofdrollen te zien zijn. De film werd uitgebracht in 1948. Master Ghulam Haider die vele geniale artiesten geïntroduceerd had in de filmindustrie nam de gelegenheid te baat om de jonge Lata te introduceren aan de producer Sasadhar Mukherjee van de film Shaheed waar hij dus de componist van was.
lata mangeshkar shaheed
De zeer befaamde producer weigerde halsstarrig de jonge Lata een kans te geven om te zingen in zijn film. Ondanks dat S Mukherjee wist hoe geniaal Master Ghulam Haider was.
lata mangeshkar pinjre men bulbul bole
Hij die zelfs Noor Jehan en voormalig zangeres Shamshad Begum geïntroduceerd had. Hij aan wie alleen lovende woorden zijn toe te schrijven, stootte resoluut het jonge
talent van de geniale componist af met een invalide argument: " Haar stem is veel te kinderachtig, dun en schel. Het zal niet passen op de actrice van de film. De jonge Lata kreeg slechts de
gelegenheid om een duet op te nemen met de welbekende en zeer geliefde componist Madan Mohan. Het liedje
heette Pinjre men bulbul bole mera chhotasa dil dole. Het liedje gaat over een broer en zus die elkaar toezingen.
lata mangeshkar dil mera toda
lata mangeshkar master ghulam haider
Master Ghulam Haider’s woorden werden bewaarheid. Als Melody Queen Lata Mangeshkar snift is de hele filmindustrie verkouden. Vol goede hoop en moed verliet de furieuze Master Ghulam Haider met zijn kleine nieuwe talent Lata Mangeshkar de studio op weg naar de studio van Bombay Talkies in Malad waar hij bezig was te componeren voor een andere film.
In die dagen maakten de artiesten nog gebruik van de trein. Op het perron verzocht Master Ghulam Haider heel voorzichtig ( gezien de tragedie welke zich vooraf had gespeeld) de nerveuze Lata om het liedje welke hij haar had geleerd nog eens te zingen. Het was een vrij regenachtige dag en treinen kwam ongeregeld af en aan voorbij. Te midden van al de chaos kwinkeleerde Lata het lied. De regerende directeuren van Bombay Talkies bewonderden Master Ghulam Haiders nieuwe talent en besloten de jonge Lata te laten zingen in de film Majboor. De jonge Lata zong hetzelfde liedje dat later in 1948 in de film Majboor werd uitgebracht.
Lata Mangeshkar as an actress
Het liefdeslied Dil mera toda hai mucjhe kahin ka na chhoda tere pyar ne werd een groot succes. In die film zong Lata Mangeshkar nog een aantal nummers waaronder haar eerste duet met Mukesh Ab darne ki koi baat nehin angrezi chhora chala gaya. Ook zong zij in dezelfde film haar eerste duet met Geeta Dutt Gori sakhion se ankhiyan churayi rahi re. Het geluk was met Lata Mangeshkar. Zij kreeg de mogelijk om de smartlap Ab koi jee ke kya kare jab koi aasra nehin te zingen.voor dezelfde film.
Lata’s Dil mera toda werd een enorme kaskraker. Dat liedje werd veel populairder dan de film zelf. Melody Queen Lata Mangeshkar zegt wel dat het 
een hele moeilijke beproeving was, want zij had het liedje wel 32 keer opnieuw moeten zingen. Maar daarna hoefde zij nooit meer terug te kijken.
lata mangeshkar mandir
Lata Mangeshkar werd een gevierd fenomeen. Zij hoefde niet meer te acteren - een vak wat zij verafschuwde. Maar Lata Mangeshkar zei de schijnwerpers niet meteen vaarwel, want in 1948 was zij te zien in een zeer interes - sante rol in de film Mandir. En in 1952 toen Lata Mangeshkar al behoorde tot de allerbeste zangeressen was zij te zien tijdens een lied van een eveneens in Marathi georiënteerde film Chattrapati Shivaji.
En na een halve eeuw was Melody Queen Lata Mangeshkar te zien in een indrukwekkende rol in de film Pukar waarin zij een fabelachtig mooie offer ter ere van de Hindoe en Islamitische barmhartige zong. Ishwar ye Allah ye pukar sunle een prachtig juweel dat haar zelf werd verfilmd.    Melody Queen Lata Mangeshkar         
lata mangeshkar desh ki dhadkan
Sanam van Voorthuijsen
Discography: