Nightingale Asha Bhosle
 
Discography:
Asha Bhosle live in Holland-Rotterdam
Asha Reveals Real RD Burman

Asha Bhosle's Memorable Live Concert
Rotterdam, Netherlands
4th June 2006

Asha Reveals the Real R D Burman

Op 4 juni 2006 was het zo ver. De nachtegaal op de hoogste tak Asha Bhosle was voor een mega
concert in Rotterdam. In zaal De Doelen. Het concert werd gegeven met complete geestdrift door een
ode aan R D Burman. Ook bekend onder de naam Pancham. Wijlen R D Burman was de echtgenoot
van Asha Bhosle en tevens muzikale toeverlaat.

Door enkele slordigheden van de organisatie was de zaal niet geheel bezet door alle bewonderaars van
de nachtegaal. Desalniettemin was het een spectaculaire voorstelling. Een onvergetelijke concert met
hemelse melodieën gecreëerd door Asha Bhosle en echtgenoot R D Burman. Om geen moment te
verliezen van het spektakel, wat hun immens geliefde idool ten tonele zou brengen, arriveerden alle
fans ruim voor de aanvang. Gekleed in prachtige traditionele gewaden, was het overdadig enthousiaste
publiek niet te bedaren. Al voor het betreden van de hal lieten enkele fans hun tranen de vrije loop. Dol
gelukkig dat het moment suprème genaderd was. Een moment waar zij ongeduldig op gewacht hadden
en nooit in vergetelheid zal raken.
Met enkel beleefdheidsfrasen van de organisatie
beet Sudesh Bhosle het spits af en bracht twee
prijsloze juwelen van Kishore Kumar ten gehore.
Aa Dil Ka Mehfil Hai Jawan uit de film Hum Kisi
Se Kum Nehin en vervolgens de zielenraker Hum
Bewafa Hargish Na The uit de film Shalimar
waarbij hij de gelegenheid te baat nam om zijn
liefde voor zowel Kishore Kumar als R D Burman
toe te dichten.
Met een daverend, haast
oorverdovende applaus werd de
grootste dochter van India, de
legendarische Asha Bhosle
welkom geheten. Al dansend en
haar ware leeftijd verbloemend als
een jonge en frisse deern betrad
ze het voor haar welbekende
podium met een onvergetelijke
sensationele smaragd uit de film
The Great Gambler O Diwana Dil
Smabhalo Dil Churane aAyi Hoon
Main een lied wat uitstekend doelt
op haar, want dat is ook wat zij
doet - harten veroveren!

Het twee liedje droeg zij op aan het publiek - Aaj
Ki Raat uit de film Anamika - een uiterst gewaagd
cabaret met dubieuze bedoelingen, welke zij in de
jaren zeventig voor de alom bekende en
gewaardeerde Helen had gezongen. Een stijl
vatbaar voor tweeerlij uitleg met soms seksuele
toespelingen in een oerconservatieve India wordt
nog steeds alleen geaccepteerd als Asha Bhosle
het zingt. Alle andere artiesten die het wagen iets
in zo’n richting te zingen of op wat voor manier de
kunst ervan durven te suggereren, hebben te
kampen met de nodige kritiek. Heden ten dage ziet
het censorboard het wel door de vingers en ook de
grote menigte weet het te accepteren. Het is de
nachtegaal zelf die jaren geleden een weg heeft
geopend voor alle andere artiesten die hun brood
vinden in cabaret of lustopwekkende liederen.

  


  





  





 
Alle hierop volgende liederen werden
door de nachtegaal ter nagedachtenis
van R D Burman opgedragen. Verloren
in gedachten vertrouwde de nachtegaal,
alvorens een lied te zingen, de
nostalgische momenten van haar
carrière en herinneringen aan haar
echtgenoot R D Buman het
enthousiaste publiek toe.
Nightingale Asha Bhosle & Radjesh
Het meest gevraagde en meest romantische Hindi liedje dat
ooit uitgebracht is, is gezongen door de nachtegaal zelve.
Churaliya Hai Tumne uit film Jadon Ki Baraat ontkwam niet
aan waardering. De nachtegaal was haast niet te volgen
door het enthousiasme van het publiek. Men was helemaal
uit zijn doen toen de nachtegaal nog maar nauwelijks met de
eerste noot van dit oh zo schone en geheel van romantiek en
welgemeende tederheid voorziene meester - werk begon.
Asha & R D Burman
Het leek heel even of de nachtegaal laboreerde van afschuw
toen ze een klassieker uit de film Ijaazat zong Mera Kuch Saman
Tumhare Paas Para Hai. Voor dit liedje heeft de nachtegaal de
National Award en het Best Playback Singer Award gewonnen.
Voor degene die een intellectueel is in de Indiase taal, en de
intentie van haar voordracht voorafgaand aan het lied begrepen
hebben, kunnen er makkelijk uit halen dat zij haar gal spuwde op
allen die haar benadeeld hadden in het verleden en haar weg naar
succes probeerden te belemmeren. Ook deze klassieker welke zij
a capella zong, werd ontvangen met een ovatie.
Asha Bhosle beschikt over fabuleuze kwaliteiten en charmeerde
de toeschouwers met haar buitengewoon hemelse Too Tu Hai
Wohi  uit de film Yeh Wada Raha. De nachtegaal bezorgde al
haar toeschouwers een formidabele avond. Het applaus was een
geduchte concurrentie voor de Nachtegaal. Daar kon zij
niet mee twisten. Dat bleek toen de nachtegaal alleen
al het refrein  zong van Kehdoon tumhe uit de film
Deewar. Asha Bhosle is samen met haar machtige zus
Lata Mangeshkar de vaandeldraagster van Indiaas
muziek. Vooral in popmuziek  is Asha Bhosle de
grootste ambassadeur. Maar zelfs daarbuiten. Met elke
stijl weet de nachtegaal toeschouwers geheel tot haar
invloed te brengen. Of zij nou de dynamische Sharabi
ankhen  uit de film Madhosh of de lieflijke Poocho na
yaar kya hua uit de film Zamane ko dekhana hai zong.
De nachtegaal roofde heel simpel alle energie van de
toeschouwers. De menigte bleef maar aanhoudend
applaudisseren. Maar de nachtegaal was onvermoei -
baar. Alle daar aanwezigen werden gebiologeerd door
haar perfectie. En dat is niet iets om er vreemd van op
te kijken, want elke porie van Asha Bhosle`s lichaam
ademt bevalligheid en verfijning van zedelijkheid in alle
soorten muziek. Op de boven opgenomen nummers
danste de nachtegaal met elegante pasjes. Asha Bhosle
is geboren met zwierigheid en daarom is het begrijpelijk
dat zij  alles zo gracieus doet.
De nachtegaal maakte vele grapjes en het publiek bescheurde zich van het
lachen. De nachtegaal is een bekwame mimiek artiest en liet het publiek
brullen toen zij haar zus Lata Mangeshkar, de Pakistaanse chanteuse
madam Noor Jehan en enkele andere artiesten uit de voorgaande jaren op
een ietwat belachelijk makende manier nabootste. Asha Bhosle is een
encyclopedie. Men kan er alles in vinden. Behalve haar gouden stem -
banden tref je er ook jeugd, amusement, jonkheid, liefde en talloze andere
schone eigenschappen in. De welbekende schrijver Javed Akhtar heeft wel
eens gezegd dat er miljarden mensen op aarde zijn, dus ook miljarden
stemmen, maar het is bewonderenswaardig dat nog op zo’n hoge leeftijd
Asha Bhosle de helderste en mooiste stem heeft. Asha Bhosle is een
persoonlijkheid waar men van kan leren. De trots van ieder Hindoestaan. Zij
is een voorbeeld voor ons allen. Ondanks haar leeftijd weet zij zich jong en
fit te houden. Het zal misschien aan haar bijzondere karakter -
tereigenschappen en liefdevolle persoonlijkheid liggen dat de nachtegaal
altijd jong in haar voorkomen is. En dat liet zij ook met trots zien door zich
als een bezetene van vitaliteit te swingen op een Pakistaanse folklore met
tussen door mimiek. Het publiek liet haar appreciatie luidkeels horen.
Radjesh - Asha Bhosle
Tegen de zin in van alle aanwezigen werd er een korte
pauze ingelast. Na de pauze kwam er een persoonlijkheid op
het podium die zeer waarschijnlijk een ambdt bekleed als
inval burgermeester, maar wiens naam mij onbekend is. In
het engels hield hij een speech en deelde namens Gemeente
Rotterdam zijn waardering en blijdschap uit dat de
nachtegaal juist die stad, waarvan hij graag de zaken
behartigd, herhaaldelijk bezoekt. De speech was door het
binnen stormen van het publiek niet juist te volgen, maar
werd wel beantwoord met een kort applaus.
Asha Bhosle live in U S A
De nachtegaal werd weer geïntroduceerd. Gekleed in een
blauwe sari, haar arm gehuld met haar ivoren witte parels
gecombineerd met een betoverende creatie van diamanten
bracht de nachtegaal weer leven in de prestigieuze hal en zong
een liedje wat een spirituele bron voor de hippies is. Uit de film
Hare Rama Hare Krishna zong zij de mantra van de hippies
Dum Maro Dum. ( Helaas geen foto’s) Daarna zong zij de niet
weg te denken  Piya Tu ab to  uit de film Caravan. Een sexy
cabaret waar zij eindeloos voor bekroond werd met allerlei
prestigieuze awards. Dit uiterst hachelijke cabaret, in de periode
dat India zich nog moest ontdoen van haar preutsheid, viel tot
grote verbazing van de nachtegaal zelf,
 
in goede aarde. Schaars
van kleding verscheen
de beroemde Helen op
het witte doek voor wie
dit cabaret was gezon -
gen. De nachtegaal en
Helen delen een goede
verstandhouding met
elkaar.
De nachtegaal heeft de meeste liederen voor Helen gezongen.
Beide, twee grote artiesten op hun plaats bewonderen elkaars
werk. De één kon niet zonder de ander - een cynergisme.
Alhoewel Helen zich heeft gedistantieerd van het witte doek zet
de nachtegaal nog steeds haar werk op een prijzenswaardige manier voort. Naast de acteertalent en de
danscapaciteiten van Helen behoort Piya Tu tot een van meest bewonderde meesterwerken van de
nachtegaal en haar man. Samen domineerden zij als stel, en zus Lata Mangeshkar, de jaren zeventig van
de Indiase film industrie. R D Burman, een nieuwe trendsetter, vergaarde, mede door de stemmen van
de onverslaanbare zussen in de juiste perfectie te gebruiken, een hoge aanzien voor zichzelf in de daarop
volgende jaren. De concurrentie was erg groot met maestro’s zoals de duo’s Shankar/Jaikishan en
Laxmikant/Pyarelal. Het was RD Burman die Latijns Amerikaanse, Afrikaanse en Arabische invloeden
in de Indiase muziek bracht en daarmee zijn faam aanzienlijk sierde waardoor hij uitgroeide tot één van
de grootste composers van India.
Asha with daughter in law Anuja
Gedurende de hele voorstelling was de nachtegaal te
aanschouwen in bezienswaardige ontwerpen die gecreëerd
zijn door haar schoondochter Anuja Bhosle. Asha Bhosle
vertelde mij tijdens een lunch in een hotel dat zij geen betere
schoondochter had kunnen wensen. Anuja zorgt heel goed
voor haar en zorgt tot op de kleinste details voor haar
schoonmoeder. Asha Bhosle raakt buitengewoon gein -
spireerd door de creaties en zorgvuldigheid van haar
schoondochter en moedigt haar ook aan tot perfectie in het
vak. Inmiddels heeft Anuja al een saripaleis in het rijke, met
rijkdom overgoten Verenigde Arabische Emiraten.
De nachtegaal introduceerde haar twee
kleinkinderen, de tweeling Sanai en Ranjai, die
mee dartelden op dolgelukkige oma’s One Two
Cha Cha Cha uit de film Shalimar. Enkele dagen
na het concert vertelde de nachtegaal mij hoe zij
verguld is met de twee geschenken van de
natuur. Ranjai en Sanai zijn nog maar vier, maar
zijn erg ijverig. Ranjai is een vlotte leerling en
kent nu al alle namen van onze planeten. Hij is
zeer muzikaal aangelegd. Je kan het merken aan
zijn getrommel met vingers wanneer oma aan het
repeteren is. De nachtegaal vertelde dat haar
kleindochter haar naam Sanai te danken heeft aan de hindoe moeder godin Parvati. De oergodin staat
bekend onder vele namen zoals Sati, Durgha, Amba, Bhavani en Kali, maar zij heeft Sanai gekozen, niet
alleen omdat het een mooie naam is, maar ook omdat ze wil refereren aan de vredelievende kanten van
de moedergodin, die dagelijks eerbiedig in de Mangeshkar familie vereerd wordt.
Asha Bhosle & Sudesh Bhosle
Op een komische manier introduceerde Asha 
haar jaren jongere collega. Sudesh Bhosle zong
twee bekende hits van zijn eigen repertoire:
Jhomma Chooma Dede uit de film Hum waarin
Kavita Krishnamurthy hem in enkele coupletten
vergezelde en Mahia Say Shava Shava uit de film
Kabhie Khushi Kabhie Gham. Op een komische
manier amuseerde hij het publiek eveneens met
zijn mimiek. Hij deed de getalenteerde pianist en
zanger Adnan Sami na. Asha vergezelde Sudesh
met een duet sessie. Mutu Kori Kawari Hara een
klucht uit de film Do Phool en de romantische
Bhali Bhali Si Ek Soorat uit de film Mujche Budha
Mil Gaya zongen zij met veel toewijding. Sudesh
verliet het podium, een plek waar alleen de
nachtegaal het recht heeft om te blijven, omdat zij
zodanig in onze harten is dicht gemetseld dat er
geen sprake is van bevrijding. De nachtegaal zong
een paar van haar recente kaskrakers die de
enige ingrediënten blijken te zijn die de Bollywood
filmen draaiende houden, waarin deze diamanten
juwelen zijn verschenen. Haar Bolshoi mix Lucky
Lips uit de film Lucky noodzaakte alle ledematen
van jong en oud zich ritmisch mee te bewegen.
 
De nachtegaal eindigde haar spektakel met de meeslepende
Sharara Sharara uit de film Mere Yaar Ki Shaadi Hai. De
nachtegaal had twee en half uur live gezongen, maar nog was
het veel te kort. Er zijn zo onnoemelijk veel nummers in haar
geweldige repertoire te vinden dat zij wel een jaar lang op
hetzelfde podium moet staan om het publiek enigszins te
bevredigen. Maar ook dat zal veel te kort zijn, omdat fans
doodsimpel nooit genoeg van de nachtegaal kunnen hebben.
Alle daar aanwezigen adoreren haar. Het publiek kon het leed
van haar vlugge vertrek niet in bedwang houden en weende om
meer. Alom weerklonk We Want More. Na een kleine
aarzeling kwam de nachtegaal het podium op en op verzoek
van het publiek stemde zij in, ondanks haar vermoeidheid, nog
een liedje te zingen. Asha Bhosle
is de meest bejubelde
Indiase vocalist, maar kent
geen pretenties.
 
Zelfs niet wanneer zij net als in deze show last had van een
vlijmende pijn in haar benen. Asha Bhosle is altijd vriendelijk
geweest tegen al haar ontelbare toeschouwers. Samen met
Sudesh, die even later de magische moment wilde delen met zijn
geliefde en hem inspirerende zangeres, zongen zij haar eeuwig jong
blijvende rock classic uit de jaren zestig Aaja Aaja uit de met goud
bekroonde musical Teesri Manzil. De show was beëindigd, maar
de nachtegaal had haar werk niet voldaan. Of zij nu drie uur of drie
decennia zingt, zullen haar fans nooit genoeg hebben.
De liefde, die men de nachtegaal toedraagt, is onbeschrijflijk. Met een gevoel van tevredenheid en leegte, omdat men weet dat het oh zo lang zal duren voor de nachtegaal zal wederkeren, verliet men het auditorium. Iedereen kwetterde over hun onvergetelijke vermaak en waren het hun lot dankbaar de show meegemaakt te hebben.
 
Lata Mangeshkar & Asha Bhosle
De nachtegaal koos voor een liedje uit de film
Sunny. Jane Kya Baat welke in de film gezongen
is door haar oudere zus Lata Mangeshkar die
definitief erkend is als de zangeres met de
gouden stem en onnavolgbare melodieën
koningin. Origineel heeft Asha Bhosle hetzelfde
liedje in het Bengali gezongen. Voor het concert
belde de nachtegaal mij op en vroeg wat ik van
het liedje vond. Ik ben van mening dat ik niet
hoef te melden hoe schitterend een lied dat is.
De nachtegaal probeerde telefonisch de originele
versie voor me te zingen, maar kon zich de tekst
niet meer herinneren. De nachtegaal is zich er
volkomen van bewust dat naast alle anderen ook
zij niet kan concurreren met de levende legende
Lata Mangeshkar, maar steeds haar best blijf
doen om te proberen beter dan zij te zingen
opdat het een gezonde competitie zal blijken als de twee zussen een duet zingen. Met een vochtige
oog, deels uit respect voor haar machtige zus en verlies van haar metgezel berispte de nachtegaal
enkele mee - slepende momenten van haar leven voor zij het lied begon en door haar serene stem
de hal in een moment van vrede en complete stilte doopte.
Asha Bhosle