Nightingale Asha Bhosle
 
Discography:
Memories
Nightingale Asha Bhosle live in Belgium
De show begon met de Theme music van film Sholay. De film
Sholay behoorde tot de populairste films van Bollywood. De film
kende een mega star cast en verwierf in vele Arabische landen
onnoemelijk grote populariteit. Asha Bhosle’s echtgenoot wijlen
RD Burman componeerde de muziek voor deze spectaculaire
western. De veelzijdigheid van RD Burman is vooral in deze film
waar te nemen. Het is ongelooflijk maar waar. Sholay is de enige
Bollywood film die enkel al om zijn Theme music zo alom bekend
is geworden.
De nachtegaal was gekleed
in een witte sari, van top tot
teen verzorgd. Toen zij het
podium betrad werd zij
verwelkomd met een
oorverdovend applaus. Met gevouwen handen getuigend van
respect liep de nachtegaal naar alle hoeken van het podium om
de stampvolle zaal te begroeten. De nachtegaal begon haar
voorstelling met Pyar Karne Wale uit de film Shaan. Net als in
het originele lied begon de zij met een toespeling van woorden.
In de opening stanza heette zij iedereen welkom en vertelde
dat zij de vorige avond in Lille had opgetreden.
Ze vertelde dat ze iedereen daar aansprak in het Engels, maar dat de mensen haar toch antwoordden in
het Frans. Zij vond het maar raar, waarop iedereen lachte. Weer boog de nachtegaal eerbiedig en zong
de prachtige, maar zeer ingewikkeld lied verder af.
Op een doodgewone ochtend in 1973 maakte RD Burman de
nachtegaal wakker en gebood haar zich op te frissen voor een
wandeling in de stad. De nachtegaal haastte zich dat te doen,
zich al verheugend op een leuke dag. De nachtegaal waande
zich al met mooie juwelen of andere bewonderens - waardige
sieraden. Asha Bhosle was dan ook helemaal van haar stuk
gebracht toen zij begreep dat ze naar een glassmederij gingen.
Maar wat hebben wij daar te zoeken? Vroeg zij verbaasd aan
RD Burman. Hij maande haar het hoofd koel te houden en
gewoon mee te gaan. Vol ongeloof keek de nachtegaal naar
de aankoop van RD Burman. Twee kristallen glazen; die naar
later bleek voor eeuwig zouden getuigen van de inspirerende
creatie van de nachtegaal en RD Burman. RD Burman
componeerde het prachtige nummer Churaliya voor de film
Yaadon ki baraat dat ingeleid wordt door het getwinkel van de
heldere kristallen glazen die hij kocht.
 
Churaliya hai tumne jo dil ko is een onmisbare lied van Asha
Bhosle tijdens haar concerten.  Het applaus wat daarop volgde
was harder dan het geluid dat uit de enorme geluidsboxen
kwam. Drieëndertig jaar na het maken van de originele versie
weerklonk de nachtegaal als een jong meisje. De romantiek
waarmee zij zong was in haar stem en houding voor iedereen
voelbaar aanwezig. Asha Bhosle maakte daarop bekend een
liedje uit de film Umrao Jaan te zingen, waarop iedereen
helemaal uit zijn dak ging. Met een cynische verwijzing naar
de nieuwe versie van Umrao jaan zei de nachtegaal: I will now
sing the real Umrao Jaan waarop iedereen in de lach schoot.
Asha Bhosle bracht de verloren herinneringen van de echte
Umrao Jaan op onnavolgbare wijze weer tot leven. Toen de
schrijver Shayar haar uitnodigde om op te zingenvoor de film,
informeerde Asha Bhosle eerst  naar de geschiedenis van
Umrao Jaan alvorens zij het karakter met haar gouden stem
zou ondersteunen.
Asha Bhosle is een echte artiest. Zij graaft tot diep in de
wortels van een karakter voor zij zingt. Ongetwijfeld is dat
de ware reden waarom haar vertolkingen zo levendig zijn. Zij
wil zelf eerst de pijn, verdriet, plezier of liefde voelen voor zij
zich voor de microfoon waagt. Asha Bhosle wilt de kleinste
details in zich opnemen. De liederen van Umrao Jaan gaan
Asha Bhosle erg aan het hart. Als geen ander begreep zij het
leed van de legende Umrao. Asha Bhosle’s vertolking
karakteriseerde exact het treurige leven van Umrao Jaan.
Het zal misschien niet verbazen dat die film in zijn geheel een
superhit is geworden door de melodieuze stem van Asha
Bhosle. Verguld met de interesse die Asha Bhosle voor het
karakter toonde namen de filmmakers en in het bijzonder
schrijver Shayar  alle tijd de nachtegaal alles over het leven
van Umrao Jaan te vertellen. Ik zal proberen om het leven
van Umrao Jaan zo goed mogelijk na te vertellen. 
In het jaar 1840 wordt er een jong meisje genaamd
Amiran ( Umme Farwa in het Arabisch) door haar
meedogenloze buurman  Dilawar Khan - aartsvijand van
de familie -op brute wijze ontvoerd en verkocht aan
Madam Khanum die een groot bordeelhoudster was. Ik
geloof dat nu nog de traditie voortleeft dat enkel vrouwen
als souteneur zich ontfermen over prostituees. Khanum
betreurde het lot van de jonge Amiran.  Het ging Khanum
erg aan het hart dat jonge meisjes zo ellendig in een rood
paleis komen, waardoor ze geen mogelijkheden meer
hebben om een goed bestaan op te bouwen in de
maatschappij.  Khanum belichaamde een menselijk
karakter en realiseerde zich het noodlottige bestaan van
de jonge courtisane als zij terechtkwam in andere bordelen
en andere hoererij. Met open armen verwelkomde zij
Amiran en doopte haar met de naam Umrao die later een
legende zou worden. In het rode paleis leert Umrao net
als andere jongelingen, maar met een beetje meer
voorrecht, om te leren lezen en schrijven, dansen, zingen
en vooral hoe zij rijke mannen moet charmeren. Umrao
groeit op tot een beeldschone dame die niet geassocieerd
werd met een ordinaire prostituee, maar gezien werd als
beschaafde dame die door haar genoten onderwijs in staat
was om rijke mannen met smaak steeds te boeien.
Umrao, iedereen had het over haar.
Asha Bhosle live in Belgium
Men reisde stad en land af om een glimp van haar op te
vangen. Umrao komt in contact met Baron Sultan die bij
toeval uit verveling een avondje doorbrengt in het rode
paleis.  Beiden worden verliefd op elkaar. Helaas houdt
hun verhouding niet lang stand en word Baron Sultan
gedwongen met een meisje van zijn eigen stand  te
trouwen. Zijn omgang met een prostituee verenigde zich
niet met zijn adellijke afkomst. Umrao Jaan werd
verstoten. Met enorme  littekens op haar ziel zette de
mooie Umrao haar werk voort zonder  aan de buitenwereld
te laten merken hoe enorm zij leed. Op een gunstige dag
komt Umrao in contact met het stamhoofd van een brute
bandietenbende Faiz Ali’ die meteen hals over kop verliefd
op haar wordt. Faiz Ali die heel invloedrijk was en veel
geld hadt om alle prostituees te kopen besefte dat Umrao
niet in het minst in hem geïnteresseerd was. De guitige
Faiz Ali probeert geen druk op haar uit te oefenen noch
zich te beklagen bij de bordeelhoudster over Umrao’s
afstandelijk
gedrag, maar probeert stap voor stap het vertrouwen
van Umrao te winnen. Helemaal gecharmeerd van de
humane eigenschappen van Faiz Ali besluit Umrao om
samen met hem op de vlucht te slaan en het schalkse
leven in het bordeel ver achter zich te laten. Helaas
wordt haar minnaar door de lokale politie omgebracht.
Er is geen andere keus voor Umrao dan om terug te
gaan naar het bordeel en daar te dienen als publieke
vrouw. Niet lang daarna waren het de Britten die zowel
vreugde als verdriet brachten. Hun bezetting liet de
kalles geen andere keus dan te vluchten. Umrao
belandde met de andere meereizende cocottes in een
klein en afgelegen dorpje dat gek genoeg niet zover
weg lag van het rendez-vous huis in Lucknow. En
Umrao, die nog maar klein was toen zij ontvoerd werd
uit haar dorp, begon zich beetje bij beetje alles te
herinneren. De kleinste ornamenten brachten haar
herinneringen weer tot leven. Het lot wilde dat zij
uitgenodigd werd te dansen tijdens een bruiloft om
alleen mannelijke uitgenodigden te vermaken in
hetzelfde dorp. Umrao had geen twijfels meer. Het was
beslist Faizabad het dorp waar zij woonde. Umrao
greep de kans aan, maar hield haar ware identiteit
verborgen.
In het oude India werd dansen in zulke omstandigheden
geassocieerd met smerigheid en hoerig gedrag. Alleen
temeiers uit eroscentra dansten in aanwezigheid van
mannelijk gezelschap. Umrao Jaan besloot willens en
wetens toch op te treden, in haar naïeve streven dichter
tot haar eigen volk te komen. Eenmaal opgenomen in het
gezelschap vielen haar vulgairiteiten ten deel waarmee de
eer van een callgirl bejubeld werd. Ondanks haar
ontsteltenis zingt Umrao een Ghazal ( Perzische dichtstijl)
waarin zij met bedekte woorden refereert aan haar eigen
gevoelens. In de film is het de Nachtegaal Asha Bhosle
die met veel emotie het lied ten gehore brengt.  Yeh kya
jagah hai doston? Welk oord is dit vrienden? Asha Bhosle
begreep de pijn van dat moment en daardoor is het
vermaak met een tikje verdriet duidelijk hoorbaar. Helaas
ontbreekt elke emotie in de nieuwe uitvoering van de film.
Asha Bhosle had zich als een ware artiest ingezet voor
het verhaal. In de hele film staat de stem van de
nachtegaal Asha Bhosle centraal. Terwijl de film verder
gaat gaan de herinneringen van de kijkers steeds terug
naar de zojuist verschenen liederen van Asha Bhosle.
Het geluk wilt dat Umrao in contact komt met haar moeder die haar best in huis wil opnemen. Maar haar
uiterst strenge broertje, vindt haar professie strijdig met het geloof en is als de dood dat haar intrek het
gezin zal schaden in de eerbied het geniet. Umrao is een bedorven maîtresse en mag in geen geval de
familie schande aandoen. Een verslagen Umrao laat alles achter zich. Pikt het leven van lichtekooi weer
op en blijft haar hele leven treurig enkel met haar gedichten waarin zij het verlangen koestert geliefd de
worden door haar geliefde, familie en maatschappij ---------- Tot zover de samenvatting van haar leven.

 
In het liedje In Ankhon ki masti  vertegenwoordigt
de nachtegaal Asha Bhosle de gouden periode die
Umrao Jaan kende. Ik vraag me af of het liedje
even levendig zou zijn als het door anderen
gezongen zou worden. Fans van Asha Bhosle
vinden dat de nieuwe uitvoering van Umrao Jaan 
niet om aan te horen is. Vergeleken met de
schoonheid waarmee Asha Bhosle de liederen
vertolkte vindne zij dat de liederen in de nieuwe
versie van de film zo vals gezongen als
schrikwekkende kaalgeplukte naar voedsel
zoekende  kraaien in onvruchtbare gebieden. Na
jaren de originele versie gezongen te hebben zette
Asha Bhosle ook dit keer met deze originele versie
en haar wonderschone, heldere en serene vertolking
de hele volle zaal op zijn kop. Asha Bhosle is ook
niet weg van de moderne versie van Umrao Jaan en
spot daar regelmatig mee. En gelijk heeft ze!
De nachtegaal maakte het ontstaan van haar volgende
nummer bekend. Filmmaker Nasir Hussein kwam op een
dag langs bij RD Burman en Asha Bhosle. Alsof hij
verwondering verwachtte maakte hij met de nodige ophef
bekend dat hij een nieuwe en jonge actrice van rond de
zestien jaar voor zijn film Zamane ko dekhana hai had
gekozen en dat hij perse wilde dat RD Burman de muziek
voor haar zou maken. In plaats van verbazing bracht dat
nieuws verwarring en spot bij de nachtegaal. De nachtegaal
zei:'' wat is daar nou zo bijzonder aan, haast alle nieuwe
heldinnen op het witte doek zijn zestien jaar oud.'' Het
publiek brulde van het lachen. Het is haast een traditie
geworden dat filmmakers opscheppen over hun films door
het lanceren van jonge dames, daarmee hopend veel
enthousiasme op te wekken. Afgezien daarvan zaten de
nachtegaal en RD Burman in een tijdelijke muzikale dip. RD
Burman besloot zomaar zonder enige planning een lange
autorit te maken met Asha Bhosle.
Hun reis eindigde heel ver in de hoge theeplantages van Nepal.
Beiden verlangden naar rust en wilden niet de drukte die de
filmindustrie met zich meebrengt. Beiden hadden een leuke tijd in
Nepal. Hoog in de theeplantages hoorde RD de  theeplukkers in
koor een melodietje zingen. De nachtegaal deed een couplet voor:
Seechon Seechon Hawaen Maya Bulayo. Het publiek had niet
door over welk liedje zij het had. Asha ging door en vertelde dat
RD buiten gewoon geïnspireerd raakte door de melodie en gilde: 
“Asha ik heb het, ik heb een liedje gevonden.” RD stopte enkele
van de theeplukkers en vroeg hun de melodie nogmaals te zingen.
Geïnspireerd daardoor creëerde hij het prachtige  Poocho Na
Yaar Kya Hua. Zelfs live zong de nachtegaal het liedje foutloos
en leek het alsof het de originele versie was..
De nachtegaal was fantastisch in haar vertolking. Een legende als Asha Bhosle wordt maar eens in het
leven geboren. Als er een god bestaat die mensen maakt geloof ik dat de schepper Asha Bhosle erg lief
heeft en haar begunstigd heeft met een goddelijke stem, want we hebben maar een Asha Bhosle op de
wereld die door niemand kan worden geëvenaard.
Asha Bhosle live in Belgium
Asha Bhosle live in Belgium
De nachtegaal zong haar geestdriftige Yeh Mera Dil
Yaar Ka Diwana uit de film Don. Voor dit liedje heeft zij
net als haar vertolking in Umrao Jaan de Filmfare
Award voor Best Playback Singer gewonnen. Een regel
van de natuur is dat hetgeen stijgt ook naar beneden
moet dalen. De uitvinder van de zwaartekracht is wel
vergeten te vertellen dat er uitzonderingen bestaan zoals
Asha Bhosle. Hoe zou men anders het steeds stijgen en
stijgen van de nachtegaal kunnen verklaren. Wat het
antwoord ook moge zijn. Duidelijk is dat zij niet door de
strenge wetten van de natuur wordt geregeerd. Asha
Bhosle kent geen neergang en haar enorme populariteit
neemt iedere dag steeds meer toe.
Geïnspireerd door Asha Bhosle nemen westerse zangeres zoals de groep Black Eyed Peace
voorbeelden aan onze legendarische Asha Bhosle. Black eyed peace kaskrakers Dont Funk With My
Heart is duidelijk overgenomen van Asha Bhosle’s Aye Naujawan Hai Sab Kujch Yahan, uit de film
Apradh. Ook dat liedje begon weer met een andere liedje van Asha Bhosle; het populaire Ye Mera Dil
Yaar Ka Deewana, welke zij zong en dat met luid applaus beantwoord werd.
Hrishikesh Ranade
Hrishikesh Ranade
Als invuller nam de nachtegaal Hrishikesh Ranade mee.
Invulling is misschien niet zo geplaatst. De familie Mangeshkar
is er beroemd om, een ander een duwtje in de rug te geven.
Dit is niet de eerste keer dat Asha Bhosle nieuwe talenten met
zich meebrengt. Zo hebben vele nu bekende artiesten zoals
Sadhana Sargam en Alka Yagnik nobele steun van Asha
Bhosle gehad. Hrishikesh Ranade is de winnaar van meest 
populaire zangcompetities in India. Ook is hij winnaar van de
internationale zangers die met hem concurreerden. De
nachtegaal is bijzonder positief over hem en bewijst hem veel
goede diensten door hem mee te nemen op internationale tournees. Dit getuigt van het moederlijke en
humane karakter van Asha Bhosle die geen arrogantie kent. Asha Bhosle is meer dan 55 jaar ouder dan
Hrishikesh, maar de nachtegaal klinkt zelfs naast zo een jong talent als een leeftijdgenoot. Hrishikesh
zong enkele enkele nummers die gecomponeerd zijn door R D Burman. Ik herinner mij dat hij Aanewala
pal uit de film Gomaal zong. Men vond het leuk om Hrishikesh te zien, maar kon niet wachten tot Asha
Bhosle weer zou komen. De stampvolle zaal kwam immers enkel om Asha Bhosle te zien.