Nightingale Asha Bhosle
 
Discography:
Asha Bhosle live in Holland - Amsterdam
31 mei 2009 een uitgelezen moment voor Bollywood liefhebbers- De
legendarische Indiase nachtegaal Asha Bhosle die de bekendste en
ultieme vertolkster is van Bollywood filmmuziek kwam optreden in
de Heineken Music Hall. Een mega concert georganiseerd door
Mundial Productions. Mundial is een organisatie die zich inzet voor
het vermaak van de allochtone bevolking hier ten lande. De
kaartverkoop van het concert verliep niet als een speer zoals bij
haar vorige concerten. Daar waren talloze redenen voor. Maar de
honderden die er wel waren kunnen er van uit gaan dat het lot hen
goedgezind was. Normaliter hebben we het over duizenden
bezoekers tijdens concerten van Asha Bhosle. Dit keer was daar
echter geen sprake van. De reden daarvoor was de geringe inzet
van Mundial - bekend van naam, maar slecht van faam, werd er
snerpend verweten.
Nightingale Asha Bhosle :
Om klokke half negen, zoals was aangegeven, begon het
spektakel van Asha Bhosle. Zoals altijd haalden fans de mooiste
kleding uit de kast. Spendeerden veel aan hun uiterlijk om de
magie van Bollywood te be- en herleven en een vooruitblik in de
toekomst te werpen. Want dat houdt een concert van Asha
Bhosle in. Door haar performance straalt zij doorzettingsvermogen
en ambitie uit. De zangeres is op zeer gevorderde leeftijd, maar de
tand des tijd heeft haar jeugdige uitstraling en spirit niet doen
verflauwen. Als grote voorbeeld voor Hindoestanen over de hele
wereld spande de nachtegaal zich in om het allerbeste van zichzelf
te geven.
Voor het concert begon heerste er een enorme woede onder de
aanwezigen, maar dat verdween als sneeuw voor de zon toen hun
idool Asha Bhosle eenmaal ten tonele verscheen. Er was in radio-
uitzendingen bekend gemaakt dat er voor een ieder zitplaatsen
zouden zijn. De zitplaatsen die er wel waren, waren al uren van
tevoren in beslag genomen door mensen die er dichtbij wonen. De
andere zitplaatsen in de Heineken Music Hall waren veel te ver van
het podium. Zo ver dat men geen band meer heeft met de
optredende artiest. Velen kwamen uit de steden Rotterdam, Utrecht
en Den haag in goed vertrouwen op een zitplaats maar ze werden
blij gemaakt met een dode mus. Men was razend en hun hoon was
giftig als de beet van de Indiase koningscobra. Het was erg
begrijpelijk dat zij gal spuwden. Want dat zou betekenen dat mensen
uit verre steden uren van tevoren moeten afreizen naar Amsterdam
- er om zeven uur moeten zijn en een plaats bezet moeten houden tot
de show zou beginnen. De organisatoren hoe vriendelijk ze ook zijn,
 
door hun leugenachtige informatie lokten zij velen naar de show.
Volgens velen zouden zij zich moeten schamen! Genoeg zitplaatsen -
Aan mijn hoela. De meeste bezoekers moesten staan. Nooit meer
Mundial! Een voor mij onbekende maar zeer innemende vrouw kwam
het podium op. Zij was de presentatrice van het programma. Ik liet me
informeren dat zij Lydia  heette en radiopresentatrice is. Een vrouw
op leeftijd, maar in haar voorkomen erg charmant. Gekleed in een sari
danste zij op Asha Bhosle’s gouwe ouwe Itni badi mehfil aur ek dil kis
ko doon het podium op. Ze verwelkomde alle aanwezigen, maar door
haar aankondigingen wakkerde zij de teleurstelling bij alle toch al
ontstemden heviger aan. De presentatrice verkondigde dat dit een
concert was en geen show. Het verschil zou er in moeten zitten dat
tijdens een concert gedanst zou moeten worden en gestaan moet
worden. Dit legde zij met enige nadruk in haar stem en opvallend was haar opgeblazen manier van
praten, waarmee zij kennelijk probeerde te beweren dat te midden van alle aanwezigen zij het buskruit
heeft uitgevonden. Er was volgens haar zeggen niet van tevoren
bekend gemaakt hoe het optreden er uit zou zien. En alhoewel
iedereen levendig is tijdens concerten van Asha Bhosle, gaan de
meesten ervan uit dat zij kunnen zitten, want dat hoort nu eenmaal
tijdens concerten van legendes als Asha Bhosle. Blijkbaar had zij
wel door dat het publiek er niet van gediend was en probeerde zij er
met een goedkope smoes vanaf te komen. Het lukte Lydia ondanks
het insmeren van een container grove zout in de wonden toch nog
leuk te blijven. Ze droeg een prachtig gedicht op aan Asha. Lydia
leek erg enthousiast. Na het voordragen van haar gedicht
introduceerde zij meteen en te snel Javed en gaf zij het publiek geen
kans voor een applaus voor haar warme woorden jegens Asha. 
Javed Ali trad voor het eerst op in Nederland. Voor velen was zijn
gezicht nieuw, maar zijn liederen niet. De jonge zanger stal het hart van
menig jonge luisteraar met zijn kaskraker Kehne ko jashne bahara uit de
film Yodha Akbar. Met een warm applaus en hier en daar een lichte
uithaal van jonge meisjes werd Javed ontvangen. Het echte geschreeuw
en gebrul bleef op zich wachten tot Asha Bhosle haar entree maakte.
Nochtans maakte Javed Ali zijn komst in Nederland memorabel. Javed
Ali voor velen een nieuwe zanger, maar hij begon zijn carriere al in het
jaar 2000. Een carriere van 9 en nog steeds nieuw. De Indiase film en
muziek industrie werk niet als in westerse landen. Of er wordt meteen
in de roos gemikt of het zal jaren duren voor een artiest begint
op te vallen. Dat gebeurde onlangs met Javed die hit na hit scoorde
met zijn liederen in de film Yodha Akbar en Ghajini. Voor zijn komst in
Bollywood zong hij samen met zijn vader Ustad Hamid Hussain die
een populaire Qawali zanger is. Hij heet dus Javed Hussain, maar
veranderde zijn achternaam in Ali uit respect voor zijn gerenommeerde
goeroe Ghulam Ali die hem begeleidde naar de populariteit die hij nu
geniet en hem ook de kans gaf te zingen. Ook heeft Anandji van het
duo Kalyanji Anandji hem goed op weg geholpen. Hij hoorde Javed
een keer op het podium en was erg onder de indruk. Kalyanji en
Anandji staan beiden bekend om de nieuwe talenten die zij
introduceerden in Bollywood. Op advies van Anandji bracht hij het tot
het zogenaamde Playback zingen. Het was een lange weg voor Javed
die begon met de openingstune voor een soapserie en het zingen voor
reclameboodschappen.
Dat is niet bepaald de weg die een artiest wil bewandelen. Javed
kon niet anders. Velen zijn zo begonnen en voor hem was er niets
anders weggelegd. Het belangrijkste is om het tot dan vol te
houden tot een mega kans zich voordoet. Javed gaf niet op. En zie
het resultaat. Hit na hit scoort hij. En nu staat hij uit te blinken met
Asha Bhosle wat hij terecht als een mijlpaal in zijn carriere
beschouwt. Dat Javed Ali kan optreden naast de legendarische
zangeres Asha Bhosle getuigt van zijn goddelijke  verering voor
muziek. Muziek heeft hem gemaakt. Door middel van zijn muziek
kan hij zich nu rekenen tot de hooggeplaatsten in India. Javed Ali
heeft altijd vertrouwen in zichzelf gehad en heeft alle dieptepunten
die zich voordeden overwonnen. Elke artiest wil toch een bepaalde
vorm van erkenning krijgen. Eindeloos gelukkig zong hij voor
verschillende films als Beti no 1, Chameli, Dil jo bhi kahe, Neal `n
nikki, Zindagi rocks enz. Sommige van deze films werden
redelijk goed bekeken vanwege een grote sterrencast en hun thema’s. Maar in trek zijn bij de bevolking
liet lang op zich wachten. Eindelijk na 7 a 8 jaar scoorde hij zijn eerste hit in de film Jab we met.
Nagaada nagaada baja een duet dat hij zong met Sonu Nigam.  Tijdens de show heeft hij dit lied
uiteraard gezongen.
Nagaada nagaada is gemaakt in Punjabi folklore stijl. Tijden
veranderen, alles moderniseert zich en voor muziek geldt hetzelfde.
Toch blijft folklore de ruggengraat van iedere cultuur. Punjabi folklore
kent geen taal, geen cultuur. Het nodigt vereniging uit. Brengt mensen
tot elkaar. Dat bleek ook tijdens het concert. Tijdens een concert van
Asha Bhosle zijn er verschillende bevolkingsgroepen aanwezig. Dit
keer waren het voornamelijk Hindoestanen uit Suriname. Tijdens Javed
Ali’s uitvoering van Nagaada nagaada leken zij allemaal eeuwenlang
verenigd te zijn met Punjabi muziek. Concerten zoals deze moeten
vaker gebeuren. Het brengt mensen tot elkaar en is zeer informatief.
Nagaada nagada spoorde iedereen aan tot dansen. Nu moet ik echter
toegeven dat ik het geen mooi lied vind. Ik vind het een hit voor
bruiloften en partijen. Frappant is dat Asha Bhosle in al haar op treden
dit lied zingt terwijl het in origine niet van haar is. Zij is de meest
opgenomen artiest van de wereld en kan concerten vol maken met
haar eigen repertoire. Dat Nagada nagada een favoriet van de
nachtegaal zelf is, bekrachtigt dat ik slechts een leek ben.
Javed kondigde het volgende lied Jashn e bahara uit het meesterwerk Yodha
Akbar aan. Iedereen had zich bij elkaar gevoegd om naar dit schitterende lied
te luisteren. Zo mooi als het originele zong Javed Ali. Javed Ali heeft dit liedje
gezongen voor de film Jodha Akbar en is verfilmd op de achtergrond tijdens
scènes van Indiaas grootste hartendief Hrithik Roshan. Mijn beschrijving zal
nietig zijn om de sfeer die zich voordeed te beschrijven. Javed Ali zal het
maken. Asha Bhosle is daar ten volle van overtuigd. In een telefoongesprek
met mij prees zij hem. Volgens haar zijn er nog enkele tactieken die hij zich
moet aanleren. Hij is er al en zal het ver schoppen, waren de prijzende
woorden van Asha Bhosle. Javed Ali bekende het publiek dat het een uiterst gedenkwaardige moment
in zijn leven is en zal blijven dat hij het podium met Asha Bhosle heeft mogen delen. Het publiek deelde
zijn emoties waarop er een laaiend applaus volgde voor Asha Bhosle.
Wat zeer opvallend was, was dat toen Javed zong velen de zaal
verlieten om drank te halen of een pauze te nemen. Met anderen
te babbelen of om te roken. Men had in gedachten uitgerekend
hoe lang hij ongeveer zou zingen. Na drie liederen begon het
storm te lopen van de menigte die hun exodus begonnen vanuit
alle ruimten van het Heineken Music Hall. Toen de hall eenmaal
volgelopen was werd de nachtegaal met egards geïntroduceerd.
De inmiddels 76 jarige Asha Bhosle, haar gelaat dat nog alle
raffinement behouden heeft,  verscheen dansend op het podium.
Levendigheid, jonkheid, passie, charme, herinnering en
vernieuwing vormen een geheel in Asha Bhosle. Er zijn weinig
mensen die begenadigd zijn met de aantrekkingskrachten
waarover Asha Bhosle van nature beschikt. Alles in een - onze
Asha kwam te voorschijn. Iedereen ging uit zijn dak.
Hartfrequenties liepen hoog op. De geestdrift straalde uit
 
 


 
 
 
Nightingale Asha Bhosle is een perfectionist en wilt geen
fouten maken. Eenmaal nadat het mij gelukt was haar te
overtuigen dat het geweldig was straalde zij weer zoals later
bleek tijdens de persconferentie. De dag daarop belde zij
weer. Urenlang werd er door de telefoon geoefend. In goed
vertrouwen dat het goed zou komen verloor Asha haar
stemming niet. Wat velen niet gemerkt hebben was dat zij
nogal zenuwachtig was tijdens de show. Enkele malen zong zij
de teksten fout. Voor haar doen was het te veel. De
enkelingen die het opviel vonden het menselijk. Het stoorde de
nachtegaal. Dat bleek toen zij de volgende ochtend ( ik was
om 4 s nachts thuis gekomen en nauwelijks geslapen) op 1 juni
mij opbelde en mijn mening vroeg. Asha Bhosle beseft niet hoe
groot zij een artiest is. Meer dan men haar liederen komt horen
komen zij om Asha te zien. Nightingale Asha Bhosle heeft het
altijd nodig gehad om aangemoedigd te worden. 

Mijn ontmoeting met Asha Bhosle dit keer was niet bijzonderwaardig.
De makers van Ohm tv hadden mij gevraagd voor een interview en
ontmoeting met Asha Bhosle. Toen we ons verzamelden op Schiphol
om Asha Bhosle te ontvangen deed Asha Bhosle heel afstandig tegen
mij. Het waren de makers van Ohm tv opgevallen. Ik trok me er
weinig van aan omdat ik bekend ben met het humeur van  artiesten.
Toen het mij verteld werd begon het mij ineens ook op te vallen. Ik
sprak Asha Bhosle er meteen op aan. Zij verontschuldigde zich, maar
zeker niet zonder tegenargument. Dit is wat ze zei: Radjesh sorry alles
gaat mis. Mijn bagage is niet goed aangekomen. Anand ( haar zoon)
spoorde me aan tot haasten op de luchthaven. Dat allemaal terzijde -
wij kennen elkaar toch?! Ik ben geroepen door anderen en moet hun
alle aandacht geven. Ik ga er vanuit dat uitgerekend jij dat moet
begrijpen. (Dit zei ze met een openlijke ergernis).
Na dit gezegd te hebben veranderde zij in de lieve ouwe Asha. Wie lang met Asha Bhosle optrekt zal
ondervinden hoe gauw haar stemming verandert zoals de verschillende liederen die zij in een film zingt -
aandoenlijk, vrolijk, geërgerd, liefdevol maar wel allemaal oprecht. Asha Bhosle schuift niets onder
stoelen of banken en zeker haar persoonlijkheid niet. Radjesh hou je stil - ik bel je toch, verontschuldigde
ze zich. Tja, wat kon ik hierop inbrengen. Ik zal toch gauw naar haar toe gaan. Met die gedachte troostte
ik me. Terug naar de show: Asha Bhosle zong haar hit
Poocho na yaar kya hua dat gecompo -neerd is door haar echtgenoot R
D Burman. R D Bumran liet zich graag inspireren door folklore. Dit
sprankelende lied dat origineel een duet is van Asha Bhosle en Mohd
Rafi is geïnspireerd op een van zijn visites die hij en Asha Bhosle aflegde
in Nepal. Omdat ik dikwijls over haar optreden op dit liedje vaker verteld
heb inspireert het me niet om er verder meer over te vertellen. Het
publiek was erg begeesterd. Misschien ben ik verwend als kenners, maar
op mij leek het weinig indruk te maken. Het zat er dik in dat Asha dat
liedje zou zingen. Ze kent het uit haar hoofd. Ze heeft het de afgelopen
jaren in elk concert gezongen. Dat het publiek zich gelukkig
mag prijzen een concert van Asha Bhosle te mogen meemaken is een vaststaand feit. Aan de andere kant
mag Asha Bhosle zichzelf ook enorm gelukkig prijzen dat zij steeds dezelfde liederen kan zingen tijdens
haar concerten en er goed mee weg komt. Een andere artiest zal meteen getrakteerd worden op een
heuse fluitconcert. Asha Bhosle kan het maken en hoe vaak ze het ook doet het blijft nieuw. Het was
afgesproken dat Asha Bhosle twee medleys zou zingen. Daar kwam helaas niets van. De mooie liederen
die wij uitgekozen hadden gingen verloren. De nachtegaal moest improviseren. Telefonisch was dat
inmiddels afgesproken.
Zij zou, omdat zij zich die wel herinnerde Raat baaqi baat baaqi
uit de film Namak halal zingen en daarop zou zij een medley
zingen van liederen die zij eveneens kende. Het was
improviseren wat te horen was aan de overgang van het
orkest. Desalniettemin ging het publiek uit zijn dak, want het
was Asha Bhosle die zong. Raat baqi baat baqi is
gecomponeerd door Bappi Lahiri. Het bevreemdde mij dat zij
beslist dat liedje wilde zingen. Het overmatige drankmisbruik
van Bappi Lahiri is alom bekend. Binnen de familie van Asha
Bhosle staat Bappi Lahiri niet in hoog aanzien. Alhoewel hun
onenigheid niet met drank te maken heeft, lijkt het voor de
buiten -wereld alsof hun onenigheid bijgelegd is en zij
welgemutst met elkaar omgaan  maar daar is weinig van waar.
Bappi Lahiri is dol op Asha Bhosle. Of dat wederzijds is, is te
betwijfelen. Maar goed wat doet het er allemaal toe?!
 

Asha Bhosle had dit liedje voor de gevaarlijk mooie actrice Parveen Babi in de film Namak halal
gezongen. Parveen Babi was een idool voor mannen. Zij was een van de  meest begeerde actrices van
haar tijd. Met Parveen Babi is het fout afgelopen. Asha Bhosle heeft een aantal kaskrakers voor haar
gezongen waaronder Raat baaqi baat baaqi. En zoals Asha Bhosle zingt in haar lied Raat baaqi dat
gaat over het nakende gebeuren van de avond - een avond waar duizenden naar uitgekeken hadden -
een avond dat in gesprek lang niet zal aflopen. Onder de huid
van zo een beginnende avond van een Asha Bhosle concert zit
sensatie. Spektakel is wat iedereen te wachten staat. Een
spektakel dat men zich lang zal heugen. Want Asha Bhosle is
de enige Bollywood zangeres die weet wat spektakel is tijdens
het weggeven van een show. Zij voegde Aaj ki raat hona hai
kya uit de nieuwe film Don eraan toe en combineerde dat met
de kaskraker Kajra re Kajra uit de film Bunty and Babli.
Geheel onverwachts zong zij deze twee mega hits die beide
origineel gezongen zijn door Alisha Chinoy. Men schreeuwde
het uit van vermaak, maar het zette de kenner aan het denken
waarom zij deze twee liederen van Alisha Chinoy had
uitgekozen. Waardeert zij Alisha Chinoy als zangeres, vind zij
die twee liederen mooi of weet zij dat het publiek ze leuk vindt.
Het is een grote eer voor Alisha

dat een artiest als Asha Bhosle die haar gelijke niet heeft haar liederen uitkiest tijdens live optredens. Als men perse een enkel favoriet nummer uit het grote repertoire van Asha Bhosle moet kiezen dan zal het merendeel zonder enige twijfel kiezen voor de zijdezachte gouwe ouwe Churaliya hai tumne jo dil ko nasar nehin churana uit de film Jaadon ki baraat. Alhoewel churaliya in de film een duet is dat zij gezongen heeft met Mohd Rafi - heeft de nachtegaal daar ook een solo versie van. De nachtegaal kan er niet onderuit om churaliya te zingen. Overal in de wereld krijgt zij hetzelfde verzoek om churaliya te zingen. Het dromerige lied is gecomponeerd door haar echtgenoot R D Burman. Velen vinden dat zij op haar best te horen is in churaliya. Het schijnt dat churailya een persoonlijke favoriet is van Asha Bhosle. In talloze interviews geeft zij aan als haar gevraagd wordt welk lied haar favoriet is zij aplomb zegt Churaliya en is zij bereid het te zingen. Elke artiest heeft zo zijn of haar favorieten, maar churaliya is zonder ook een favoriet van haar fans. Fan of niet van Asha Bhosle - churaliya
behoort tot een van de allermooiste Bollywood film liederen.
De nachtegaal opent verenzacht het lied. Bij churaliya valt
het erg op dat zij veel te mooi en met preciezie zong. In de
film Jaadon ki baraat zongen ook andere artiesten als Mohd
Rafi en voornamelijk Kishore Kumar kaskrakers. Lata
Mangeshkar zong de titelsong van de film. Men kon er gif op
innemen dat Lata Mangeshkar’s lied een klassieker zou
worden. Daarom werkte Asha Bhosle zich extra uit de naad
om het werk van haar collega’s te evenaren. Een andere
reden voor de passionele romantiek in haar stembanden was
de ontluikende liefde tussen haar en R D Burman. De
bloedmooie actrice Zeenat Aman was de hoofdrolspeelster
van de film. Zij was toen de top actrice van Bollywood. 
 
Lieftallig en beeldschoon. Woorden schieten tekort om
aan geven hoe mooi ze was. In de film zong zij haar
aanbidder toe. Het romantische lied Churaliya hai tumne
jo dil ko moest iets schalks iets romantiek en overtuigend
hebben, aller drie de eigenschappen kon enkel Asha
Bhosle met gemak vertolken. Wat veel mensen niet
weten is dat Churaliya is geïnspireerd door het vergeten
lied If its theusday is most be Belgium. De zangeres
Usha Uthup werkte destijds regelmatig met R D Burman
die echtgenoot van Asha Bhosle was. Een keer hoorde
zij het lied en snelde zich naar R D Burman om het aan
te prijzen. Beiden waren erg gecharmeerd van de
openingsmelodie. Onherkenbaar heeft R D Burman op
bewonderenswaardige wijze het melodieuste
 
snoer van If it's Tuesday gebruikt en door Asha Bhosle met haar zijdezachte stem tot een van het meest
waardevolle juweel weten te voltooien.
Wereldwijd gelooft men erin dat Churaliya hai tumne
haar favoriet is. In elk interview bevestigt Asha Bhosle
dat ook. Ik geloof dat niet. Dit zegt zij vanwege de
populariteit van het lied. Churaliya hai is een
evergreen. Asha Bhosle weet dat heel goed. Ik ben
van mening dat zij om die reden express Churaliya als
haar favoriet aangeeft. In het verleden heeft Asha
Bhosle namens de platenmaat schappijen de
mogelijkheid gekregen om haar favoriete liederen te
selecteren en te vertellen waarom ze zo na aan haar 
hart liggen. Niet een keer heeft zij Churaliya
uitgekozen. Asha Bhosle vindt heel veel liederen leuk
en heeft daarom niet perse 1 favoriet. Dat is ook
onmogelijk gezien haar enorme repertoire en niet te
vergeten de liederen die zij van anderen leuk vindt.
Haar omgeving vertelt dat zij heel vaak het lied Geet kitne gaa chuki hoon is sukhi jag ke liye neuriet
wanneer zij ergens mee bezig is. Ik heb het haar nog nooit horen zingen.Zo bestaan er veel mythes over
Asha Bhosle. Wat geen mythe is maar de waarheid is de liefde van haar fans. Men is gek op Nightingale
Asha Bhosle. Wat haar favoriet is doet er niet toe. Zij is de favoriet!
Asha Bhosle zong haar spectaculaire kaskraker Dum maro dum.
Wat kan ik er meer over vertellen dan er bekend is? Dum maro
dum was de mantra van hippies. Het behoort zeer zeker tot
Bollywood’s sensationele kaskrakers. Asha Bhosle heeft
daarvoor de Filmfare Best Singer Award gewonnen en vele
andere waarderingen. Asha Bhosle Dum maro dum overtreft met
gemak alle andere liederen als het om populariteit gaat. Dum
maro dum had Asha Bhosle gezongen in 1972 toen de hippies
vertrokken uit India. Het liedje werd verfilmd op de bloedmooie
actrice Zeenat Aman. Asha Bhosle is altijd lovend geweest over
Zeenat Aman en prijst haar als de koningin van de Indiase witte
doek. In de film vertolkt Zeenat Aman de rol van een hippie.
de bewonderende ogen van de menigte. Asha Bhosle werd met een laaiend
applaus welkom geheten, waardoor de eerste regels van haar lied verloren
gingen door het enthousiaste gebrul. Het publiek was niet te bedaren. Men
schreeuwde van enthousiasme alsof zij levend gevild werden. Normaliter
zijn de Hindoestanen nogal sober in hun voorkomen en letten er altijd op wat
anderen van hun vinden of zullen zeggen. Tijdens concerten van Asha
Bhosle smijten de mensen alle leefregels van zich af. Geen geloof, geen
traditie en zeker geen maatschappij. NEE, tijdens Asha concerten gaat het
om vermaak. Het was de bedoeling dat het staande publiek zich achter de
zitplaatsen moesten houden. Toen Asha kwam overtraden allen die regel.
Een enorme mensenmassa drong op naar het podium. Iedereen had lak aan
het zittende publiek. Hun zicht werd bemoeilijkt door de ineens toege-
stroomde mensenmassa. De nachtegaal werd met een staande ovatie
ontvangen. Het applaus, het geschreeuw alle vreugdekreten jegens
Nightingale Asha Bhosle zwol op tot een ongekend volume. De nachtegaal
zong haar kaskraker Yeh mera dil yaar ka diwana yaar ka diwana uit de
film Don. Nightingale Asha Bhosle zong slechts een couplet van het lied,
maar het applaus dat zij ontving was harder dan het geluid dat een
atoombom kan veroorzaken. Nightingale Asha Bhosle was zeer
onder indruk. De liefde van haar fans in Nederland is haar vele
jaren vertrouwd. Plechtstatig groette zij haar fans in Nederland. De
reden waarom Asha maar slechts een couplet zong en het spektakel
voorzette door van vele liederen slechts enkele coupletten te zingen
was omdat zij het verkeerde liederenboek had meegekregen. Het
gebeurt weleens dat wanneer een ding misgaat er talloze andere
dingen daarop volgen. Dat viel Asha Bhosle ten deel. Zij reisde
samen met haar zoon Anand via Brussel naar Schiphol. Door
slordigheden van de vliegtuig -maatschappij was haar bagage niet
aangekomen.  Toen die eenmaal aangekomen was bleek dat een lid
van de huishouding een verkeerd liederenboek met daarin
Marathi liederen had meegestuurd. In het huis van Asha was een huwelijksceremonie aan de gang van
een van de bediende. Haar werknemers liepen met hun hoofd in de wolken en stuurden de verkeerde
liederenboek mee. Alle moeite die Asha Bhosle had genomen om te oefenen ging verloren. Asha Bhosle
heeft in totaal 13000 liederen gezongen. Het is vrij logisch dat zij die niet allemaal uit het hoofd kent. Zij
heeft haar liederenboek nodig. Enkele maanden voor het concert namen Asha en ik samen door wat zij
zou gaan zingen. Samen maakten we daar afspraken over. De nachtegaal had zich goed voorbereid maar
helaas liep dat allemaal in de soep. Verslagen van verdriet en angst belde de nachtegaal mij op.
Telefonisch probeerden wij er toch iets van te maken. Ik raadde haar aan om van vele liederen een
couplet te zingen, daardoor zou men meer te horen krijgen in plaatst van een heel lied.  Zo goed mogelijk
deed ik mijn uiterste best om te zingen terwijl aan de andere kant van lijn Asha Bhosle de teksten
opschreef.

 
In de film kwam zij uit een gedistingeerde familie. Door een
samenloop van omstandigheden belandt zij in de hippie cultuur.
Daar in de flowerpower beweging kreeg zij een andere kijk op
het leven en zette zij zich met haar non conformistisch gedrag
af tegen de maatschappelijk opvattingen in India en predikte
liefde. (liefde op een manier die voor velen raar is) Op de rol
van Zeenat Aman werd het lied dum maro dum gemaakt.
Even leek al het geplande mis te gaan. Asha Bhosle maakte
zich zorgen om haar lied Dum Maro dum. Dev Anand was de
maker van de film en tevens de hoofdrolspeler. Hij wilde Dum
maro dum niet gebruiken in zijn film. Veel bronnen uit die tijd
beweren dat hij het lied niets vond. Asha Bhosle heeft in een
aantal concerten alvorens zij dit lied zong bekend gemaakt dat
hij inderdaad het lied niet wilde gebruiken. De reden daarvoor
liet ze achterwege, maar door haar manier van optreden liet ze
de indruk ontstaanalsof Dev Anand een blunder had begaan
omdat het lied een kaskraker was geworden. Nu echter wordt
er om een andere reden beweert dat hij het lied niet wilde
gebruiken. Het schijnt dat hij bang was dat Dum maro
de overhand zou nemen, want alle andere liederen
in de film waren van minder allooi. Dat stoorde
Asha en zij  protesteerde heftig. Het was de film of
haar lied. Dev Anand en Asha zijn goed bevriend
met elkaar. Zijn verlies was haar verlies. Het
mocht alleen volgens haar niet zo zijn dat haar lied
uit een film moest verdwijnen om van zijn project
een hit te maken. Nog nooit daarvoor en daarna
had Asha zich zo opgewonden om een lied. En
gelijk had Asha. Zij heeft de beste kijk op de
zuiverheid van diamant. Dum maro dum overtrof de
populariteit van alle liederen die jaren daarna nog
uitkwamen. De beweegredenen van de makers
waren dat hippies verdwenen waren. Asha stelde
een neo hippie trend voor. Dum maro dum is
geïnspireerd door de flowerpower tijd. Dum maro
dum betekende een tweede leven hippies of anders
denkenden. Dum maro dum kan op enkele
manieren uitgelegd worden. Dum kan
uithoudingsvermogen betekenen, maar in het geval
van Asha Bhosle’s lied betekent het: Neem nog
wat trekjes.Verdriet zal oplossen.
 
 
Wat heeft de wereld mij gegeven. Wat heb ik van de wereld genomen?
Waarom zou ik me moeten malen om hun ( maatschappij) Wat hebben
zij mij gegeven? Letterlijk: ook al zal ik leven of sterven. In het lied: 
ook al zal ik op mijn voeten blijven staan of laboreren van ellende -
k zal niet verzaken en achteruit deinzen. De wereld zal me niet
kunnen tegenhouden. Ik zal doen zoals mijn luim het mij ingeeft.
Het is een simpele tekst, maar de Hindu -
stanen die zich aan het ontworstelen waren
van de conservatieve Indiase leefregels
hadden er veel baat bij. Hindustanen over de
hele wereld zochten hun toevlucht in
de liederen van Asha Bhosle. Haar liederen moedigden aan om zich
beter te ontplooien. Asha's liederen met simpele teksten hebben voor
enorme veranderingen gezorgd. En wat is het nut van ingewikkelde
teksten waarvan de luisteraar uit appreciatie het hoofd knikt en verder
niet kan toepassen in het leven. Dum maro dum is een lied met een
simpele tekst, maar met enorme impact. Asha Bhosle is zoals
iedereen wel weet beslist niet ouderwets. Zij ging met haar tijd mee.
Alhoewel zij geen hippie was toonde zij begrip voor hun levensstijl en
kwam daar veel over te weten. Anderszijds was zij anders dan
Bollywood artiesten. Niet bekrompen en zij beet de spits af als het om
stijlen in muziek ging. Dat is ook zeker af te leiden uit de manier
waarop zij leeft. Over de hippies - weet zij te vertellen dat het een
jeugdcultuur was in het midden van de jaren zestig. Een periode die zij
meegemaakt heeft toen zij zich ontplooide als de nachtegaal van India.
De hippies waren te vinden aan de kust van Goa. Zij ging met haar
echtgenoot R d Burman op zoek naar hippies die steeds schaarser 
werden. Hippies worden beschouwd als de stichters die verbonden
zijn aan sociale, muzikale en seksuele revolutie van de zestiger jaren.
Over het laatste kan ik niets beweren over Asha Bhosle, maar
muzikale revolutie bracht zij wel in India.  Welke stijl is niet
door haar begonnen? Of in welke stijl is zij geen meester.
Zodra er een stijl was die anders was, was Asha Bhosle de
voorloper van. Dat wat anderen niet durfde te zingen vormde
voor Asha Bhosle geen belemmering. Over haar
persoonlijkheid zou je kunnen zeggen dat zij het hart heeft
miljoenen vrije hippies. Net als de hippies confronteerde Asha
Bhosle de Indiase samenleving met haar passie voor abstracte
muziekstijlen. Inmiddels is het al jaren geleden dat zij Dum
maro dum gezongen had. De hippie cultuur is voorbij.
Verandering blijft komen in de maatschappij. Men werpt een
blik terug in het verleden en halen trends op. Asha Bhosle is
niet retroactief, maar ondanks haar hoge leeftijd streeft zij
ernaar om nieuwe stijlen te creëren. In elke concert heeft zij
Dum maro dum gezongen. Een concert zonder Dum maro
dum is onmogelijk. De zangeres is nog lang niet uitgeput om te
te zingen. Wel stoort het haar kennelijk om steeds dezelfde
verzoeken te zingen. Wat zij daar in plaats van doet is klassiekers
als Dum maro dum te reviven met hedendaagse muziekstijlen. Zo
heeft zij enkele jaren geleden dum maro dum in een album laten
herleven met Latijns Amerikaans muziek. Oud of nieuw - Asha
Bhosle blijft in haar voorkomen jong. Dat liet zij ook zichtbaar
merken tijdens haar optreden. Ongelooflijk maar waar als zij zong
tijdens de uitvoering van dum maro dum is de zangeres 76 jaar
oud. Shows, aangelegenheden enz worden opgegeven met Dum
maro dum night. Als men al hoort dum maro dum is dat een
garantie voor vermaak. En enkel vermaken was het wat haar
fans tijdens het concert deden. Zoals eerder beschreven zijn
Hindoestanen nogal bevreesd voor wat anderen van hun zullen
vinden en trachten zich naar behoren te gedragen. Maar hoe dat
wegebt tijdens een concert van Asha.
 
Zelf komt de nachtegaal uit het land van Rama een
godheid met nogal wat regels ten ongunste van
vrouwen. Asha is direct tegenstrijdig tegen de
maatschappij van India. Zij is zelfs het buitenbeentje
van de klassieke Mangeshkars. Met haar stijl riep ze in
het begin enorm veel moeilijkheden op zich af, maar gaf
de moed niet op. Zo zong zij cabarets met dubbele
betekenissen die in het begin niet erg werden
gewaardeerd en werd zij overladen met diatribe. Wat
voor anderen onmogelijk is probeert de eigenzinnige
Asha waar te maken. India is een totaal ander land
waar moderniteit bots met conservativiteit. Door
gebrek aan scholen enz is het makke -lijk om kinderen
te kneden en te vormen naar de strenge soms onreële
regels van een zelfde geloof dat op een paar meter
afstand ineens een ander betekenis heeft. Asha is met
haar muziek die strijd aangegaan en nu is cabaret
helemaal ingeburgerd in Bollywood film muziek dankzij Asha Bhosle. Wordt er cabaret gezongen dan
denkt men het allereerst aan Asha. Haar fans bleven schreeuwen om Piya tu ab to aaja. Onder de fans
viel een vrouw op die luidruchtig schreeuwde alsof zij het zelf probeerde te zingen. Haar gegil bereikte
de nachtegaal. Asha geheel ingenomen door haar enthousiasme maande haar tot stilte. Asha houdt van
fans zoals haar. Op een gegeven moment vroegen velen ernaar en was er geen ontkomen meer aan.
Net als Dum maro dum - Churaliya is Piya tu
onmisbaar tijdens een Asha concert. Zonder Piya tu ab
to aaja is een concert incompleet. Asha Bhosle had
Tiya tu gezongen voor de sensationele actrice Helen.
Helen en Asha kennen een grote geschiedenis in
Bollywood. Mede dankzij de hitsige liederen van Asha
Bhosle kon Helen op het witte doek erop losgaan. Het
was de bedoeling dat Helen mee zou komen voor dit
concert. Anand Bhosle de zoon van Asha Bhosle had
dat voor-gesteld. Echter was het Asha Bhosle allang
bekend dat Helen niet zou meekomen. Anand deed alle
moeite om de verlegen actrice in te palmen. Het zal
voor velen een droom blijven om Helen in werkelijkheid
te zien. Helen heeft zich helemaal teruggetrokken en
verschijnt nog maar zelden in het openbaar.
Desalniettemin heeft Asha Bhosle het nooit nodig
gehad om Helen op het podium te hebben. Evenveel als
zij hit cabarets voor Helen gezongen heeft, heeft  zij dat
ook voor anderen gedaan. Asha alleen is een icoon.
Helen had Asha nodig. Dat gold voor alle andere
danseressen in
   Nightingale Asha Bhosle
Bollywood, maar het was de sexy Helen die de kijkers biolo-
geerde met haar zinnen prikkelende dansacts in films. Korte
rokjes, make up - pruiken stringtanga - europose invloeden  - dat
alles zou niet zo uitge -beeld zijn in films als Asha Bhosle er niet
mee begonnen was door cabarets in Bollywood te zingen. Asha
Bhosle heeft met haar vertolkingen veel betekend voor de
vrouwenbeweging. Hindoestanen waar ook blijven conservatief.
Door te zingen voor het witte doek reikte haar stem overal.
Actrices kleedden zich gewaagd tijdens Asha Bhosle’s liederen.
Cinemahallen trokken vollen zalen. Zulke scènes met cabarets
van Asha Bhosle deed de gedachtengang van Hindoestanen
veranderen. Vrouwen werden meer toegestaan. In het land van
herkomst begonnen vrouwen enige vrijheid te genieten, waarom
zou de rest van de Hindoestanen elders op wereld niet integreren.
In de jaren daarvoor was het beeld van Indiase heldinnen vaak
die van een man vererende trouwe gemalin. Was bereid gif te
drinken ten behoeve van haar man ------- In de zestiger jaren
aangemoedigd door de cabarets van Asha veranderde dat beeld.
Heldinnen hadden meer macht - zowel in films als in de
maatschappij kregen vrouwen een betere positie. Bollywood films
brachten veel verandering. Maar de verandering is vooral te
danken aan muziek. Want hoe groot de impact van een film ook
wel niet is - niet velen zijn bereid om een drie uur lange film
herhaaldelijk te bekijken om daar weet van te leren. Muziek staat
centraal in het leven van Hindoestanen en zij putten er veel kracht
uit - zeker uit de liederen met ijzersterke betekenissen van Asha
Bhosle. Piya tu ab to aaja is een absolute voorbeeld waaruit men
kan afleiden dat Asha Bhosle zich duidelijk afzondert van de
gedistingeerde Mangeshkar dynastie. Haar expressies van een
geilende of klaarkomende vrouw in het lied maakte veel indruk.
Later werden veel van zulke liederen gemaakt.
Men hield zijn adem in om te weten of het waar was wat zij
hoorden. Men waande zich even ontnomen van hun positieven
wanneer zij Asha Bhosle hoorden kreunen in Piya tu. Asha
Bhosle vertolkte de lust van een opgewonden vrouw in Piya tu
ab to aaja. Muzikaal geheel niet vulgair werd haar lied
verwelkomd in de Indiase samenleving. En nu nog op 76 jarige
waagt Asha Bhosle zich door Piya te zingen op het podium.
Het is een uiterst ingewikkeld lied dat gekenmerkt wordt door
expressies en waar een enorm uithoudingsvermogen voor
nodig is. Het lijkt of Nightingale Asha Bhosle beschikt over
twee paar longen omdat zij het volhoudt om zulke
gecompliceerde liederen als Piya Tu ab to aaja te zingen.
Asha Bhosle zong het lied compleet en zong de opnenigs -
lijnen net zo hitsig als in het originele. Met haar stem zweepte
zij iedereen op om te gaan dansen. Niemands ledematen leken zich te
gehoorzamen en onbeschaamd in pasjes zoals dat hoort bij cabarets
van Asha Bhosle dansten zij krankzinnig mee. Samen met het publiek
vermaakte ook Asha Bhosle zich. Goed beschouwd kun je stellen dat
Hindoestanen hier slecht bedeeld zijn. Behalve dat veel vermaak geld
kost hebben wij onze artiesten niet hier. Waren we in India dan
zouden wij onze idolen veel vaker kunnen zien. Plezier in ons ding
blijft beperkt daarom greep iedereen zijn of haar kans. Lak aan de
rest en swingen, want wie weet of en wanneer Asha Bhosle ooit nog
zal terugkomen!
De componist van vele hitsige cabarets als Piya tu was dikwijls
R D Burman. Onder de componisten van India behoort hij tot de
legendes. Asha kon met gemak pikante cabarets voor hem zingen
aangezien hij haar gemaal was.
Asha en R D Burman
R D Burman is de zoon van de legendarische componist S D
Burman. Het is niet nodig om hem te introduceren als de zoon van
een legende, dat is hij zelf ook al en hij  was niet minder dan zijn
vader. Asha kende R D Burman al als opgroeiende jongen die als
assistent van zijn vader werkte. Asha Bhosle is 6 jaar ouder dan hij.
Dat  houdt dus in dat toen Asha 18 jaar was hij nog maar een
kind van 12 was. In het begin van haar carrière was R D
Burman ook een kind in haar ogen. Ik vraag me af hoe R D
Burman haar adresseerde tijdens opnames van zijn vader. Het
is in India gebruikelijk/manier van respect om ouderen  met Didi
aan te spreken. Didi betekent zus. Asha Bhosle is altijd didi
geweest. Natuurlijk groeide hij op als volwassen kerel en begon
ook zijn carrière als componist. R D Burman was in 1960
getrouwd met een vrouw genaamd Rita. Over dat huwelijk dat
niet lang duurde is mij weinig bekend.
Doordat Asha Bhosle heel lang met
zijn vader had gewerkt en onmisbaar
was in Bollywood liet hij haar
uiteraard ook zingen. Over de hit
liederen die zij samen scoorden
schieten woorden te kort. Beiden
groeiden dichter tot elkaar
Burman’s moeder Asha Bhosle liever dood wenste. Misschien waren toentertijd al deze afwijzingen
terecht. Beiden Asha en R D Burman hielden vol. Zij waren gek op elkaar en dat bewijst zich in de
onnavolgbare kaskrakers die zij maakten. Elke artiest heeft hits, maar hun stijl was helemaal anders. Dat
wil niet zeggen dat het altijd rooskleurig was. Hun huwelijk kende net als in elk huwelijk ups en downs.
Fans van R D Burman en Asha Bhosle - ook niet liefhebbers zijn ervan overtuigd dat die twee voor
elkaar gemaakt waren. Wat wel belangrijk is waren de hits die zijn samen maakten die natuurlijk niet
en huwden elkaar. Dat werd een pijnpunt toen zij hun verliefdheid voor elkaar
bekend maakten. Er werd beweerd dat Asha Bhosle's oudste zus Lata
Mangeshkar was niet te spreken over dat huwelijk. Het schijnt dat R D
weg bleven tijdens haar concert, waarop het publiek massaal
losging. Asha Bhosle die als grootste Hindoestaan onder de
aanwezige Hindoestanen het concert op volle toeren draaide, een
en al plezier en levendigheid uitstraalde - haar leven is lang niet
altijd zo makkelijk geweest. Het publiek kwam om hun jeugd te
herleven die opgroeiden met Asha Bhosle. Anderen zijn
Bollywood muziek liefhebbers. Velen onder hun een fan van R D
Burman, maar het grootste gedeelte kwam uiteraard voor Asha
Bhosle. Men zou haast vermoeden dat Asha Bhosle de
aanwezigheid van R D Burman zal missen tijdens concerten
waarin zij zijn composities zingt. Daar is niets van waar. Na het
overlijden van R D Burman belande Asha in een moeilijke periode. 
Niet alleen omdat hij overleden was, maar ook om problemen
die erbij kwamen kijken zoals mensen die spullen opeisten enz. Asha Bhosle heeft zich door die rot
periode heen geslagen. Zelf zegt Asha Bhosle dat hun liefde er een was van een conventionele man
en vrouw. Hun liefde lag meer op een ander vlak. Muziek was wat hun samen bracht en waar zij voor
leefden. Nu is er in zekere zin een vacuum als het om muziek gaat, maar zij ervaart  absoluut niet de
eenzaamheid van een vrouw wiens echtgenoot is overleden. Eenzaam en verloren voelt ze zich als een
prachtig muziekstuk afgelopen is en er een eeuwige stilte op volgt.
Net als haar echtgenoot R D Burman zijn velen ontslapen
waarmee Asha Bhosle heeft  samengewerkt. Toen zij 
haar carrière begon zong zij voor de toen aanwezige
actrices. In de jaren vijftig voor heldinnen op het witte
doek die nieuw gelanceerd waren en zij allen zich moesten
bewijzen en hun toevlucht namen tot de liederen van Lata
Mangeshkar. In de jaren zestig en zeventig was Asha
Bhosle beste regeer -periode waar een ieder in Bollywood
met haar samen wilde werken. Velen danken of hebben
iets te danken aan Asha Bhosle. In de jaren tachtig
kwamen nieuwe muziek stijlen. Componisten veranderden.
Velen gingen heen - nieuwe kwamen erbij - er zal nooit
een tekort zijn aan begaafde mensen. De jaren negentig
heeft zij glansrijk doorstaan. Lang blijft de roem van een
artiest in Bollywood niet. Maar kijk naar Asha die steeds
door en door blijft gaan. Wat zeker vandaag gemist wordt
in Bollywood is zeker de aanwezigheid van Asha Bhosle
die steeds zeldzamer voor films zingt.
Op zulke heuglijke gebeurtenissen als haar concerten geeft zij het beste van zich en laat zien dat zij
niet te evenaren is. Asha Bhosle is opgegroeid in de periode dat Bollywood zich ontwikkelde, maar na
haar komst bloeide Bollywood door haar op. Met haar bijdrage is Bollywood ongetwijfeld steviger op
de benen komen te staan. Ondanks het advies
van haar zoon Anand Bhosle en muzikant
Nitin Shankar zong Asha haar kaskraker
Jhumka gira re uit de film Mera saaya. Ik
had ook vele malen en nog voor het concert
Asha met klem gevraagd dat liedje niet te
zingen. Voor zij het lied begon vertelde zij
dat haar zoon en Nitin een gevoelsmatige
afkeer hadden tegen het lied dat zij perse
wilde zingen. Uiteraard noemde zij niet mijn
naam. Asha Bhosle volgt haar eigen wil en
durfde haar hoofd te verwedden dat het
publiek het WEL zou waarderen.
Haar zoon Anand was bang dat zij een reputatie zou vestigen als de zangeres die steeds hetzelfde zingt.
In al haar concerten zingt zij Jhumka gira re. Sommige liederen als Jhumka gira re kunnen gewoon niet
missen. En volgens Asha Bhosle mag Jhumka gira re beslist niet missen.
Jhumka gira re was voor haar een uitdaging en een
eigen unieke prestatie die zij nimmer kan vergeten.
Asha Bhosle heeft ingewikkelde liederen voor haar
echtgenoot R D burman gezongen. Liederen waar
niemand aan kon tippen. Liederen die mooier, beter
en kunstzinniger zijn dan Jhumka gira re. Dan nog wil
zij Jhumka gira re beslist in haar concert hebben.
Daar heeft Asha Bhosle een persoonlijke reden
voor.Bij sommige componisten als O P Nayyar en
Ravi was Asha Bhosle de eerste keus. Maar in het
algemeen was het enkel Lata Mangeshkar die de
eerste keuze was. Jhumka gira re is gecomponeerd
door de ghazal maestro Madan Mohan. Madan
Mohan prefereerde Lata Mangeshkar boven alle
andere vocalisten. Met Lata Mangeshkar zijn zijn
composities in India geschiedenis geworden. Alle
andere liederen die anderen zongen waren eigenlijk
afdankertjes van Lata Mangeshkar of liederen die
geen pakkende teksten hadden. Asha Bhosle verweet
hem dat zij altijd tweede keus was, maar Madan
Mohan was niet gevoelig voor zulke lasterlijke
aantijgingen en bleef bijzijn standpunt. Lata was zijn
koningin. 
Daarmee was alles gezegd en gedaan. Toen kwam de
film Mera Saaya. Uiteraard werden alle liederen die op
de hoofdrolspeelster Sadhana verfilmd werden gezongen
door Lata Mangeshkar. Het was aannemelijk dat Lata
Mangeshkar met haar mierzoete stem de aloude traditie
van Ghazals in Bollywood films  zou continueren. Al
haar liederen werden evergreens. Maar toen gebeurde
waar men nooit aan gedacht had. In de film Mera saaya
vertolkte Sadhana een dubbelrol. Een daarvan was van
een afvallige uit de Indiase samenleving die in een
drukke bazaar te midden van lascieve mannen die zich
vergaapten aan haar schoonheid Asha Bhosle Jhumka
gira re playbackte. Jhumka gira re is schalks van aard
en daarom ging de keus automatisch naar Asha Bhosle.
Er werd niet vanuit gegaan dat de door anderen
gezongen
liederen die van Lata Mangeshkar honingzoete ghazals zouden overtreffen.  Asha Bhosle herinnerde
zich iedere keer dat zij voor Madan Mohan een tweede keus was. Daardoor geinspireerd gaf zij al het
beste van haar om alle anderen te overtreffen. En dat lukte. Alsof zij zong met de handen van
muziekheiligen boven het hoofd. Jhumka gira re werd een mega kaskraker. Asha Bhosle creëerde voor
haarzelf een leven van enkel hoge pieken. Zij bleef steeds hoger stijgen en er deden zich maar weinig
momenten voor dat ze moest strijden om op die plek te komen. Asha Bhosle is nobel en vergeet niet wat
een lied als Jhumka gira re haar gedaan heeft. Uit respect voor Madan Mohan en vooral voor haar
eigen inzet zong zij Jhumka gira re. Het is erg te betreuren dat de voorstelling niet geheel is opgenomen.
Het oorverdovende geraas uit de onuitputtelijke kelen van haar fans zouden een palpabel bewijs zijn voor
de magie van Asha Bhosle.
Radjesh with Anand Bhosle
Samen met Javed Ali zong zij haar opzwepende duet Kambaqt
ishq hai jo uit de film Pyar tune kya kiya. In 2001 had zij dit
pittige duet waarin lust in alle hevigheid losbarst gezongen.
Asha  vindt terecht dat dit ook een onmisbaar lied is geworden
in haar concerten. Asha Bhosle zingt nu steeds minder
liederen voor Bollywood. Filmsterren en componisten zijn
groot geworden door haar zang. Opvallend is dat ondanks dat
Asha Bhosle bejaard is zij nog steeds gevraagd wordt om
sexy, maar vooral energieke liederen te zingen. Dat maakt
haar juist zo apart van de rest van Bollywood zangers en haar
eigen zussen. Met haar stijl mitrailleerde zij de liefderijke
klassieke stijl van haar zus Lata Mangeshkar. Javed Ali zong
het duet met haar mee. Er leek enkel oog en oor voor Asha
Bhosle en stond Javed  maar voor spek en bonen naast haar.
Asha bhosle maakte even de indruk alsof het haar zwaar te
moede werd. Asha Bhosle staat bekend om haar dynamiek.
Ze gaf aan dat het soms niet alleen nodig is om levenslustige
liederen te horen. Verdriet is ook een zeer groot aspect van
het leven. De hele hal was ondergedompeld in nostalgie toen
hij de
zielrakende hit Yahi woh jagah hai zong uit de film Yeh raat phir
na ayenghi. Bij Asha is het zeer onwaarschijnlijk of de stemming
hetzelfde blijft. Net als haar veranderingen in muziek ging het
publiek met haar mee. Vol overgave luisterden in complete stilte
men naar haar smartlap. Het is een lied dat iemand helpt eraan te
herinneren aan de eerste ontmoetingen en de daarbij gedane
beloftes. De tranen die men niet gehuild had lieten zij de vrije
loop. Iedere concert van Asha Bhosle is vernieuwend. De
nachtegaal komt steeds met iets nieuws en zingt nog even mooi
als voorheen wat alle verstand te boven gaat. Dit keer leek dat
niet geval. Het kwam op mij als kenner over alsof Asha Bhosle
het concert zo snel mogelijk gedaan wilde hebben.
Radjesh with Asha Bhosle
Parveen Babi
Zeenat Aman
Asha Bhosle with Dev Anand
Helen
Radjesh with Asha Bhosle
Asha Bhosle with Madan Mohan
Er klopte iets niet. Ik kon zien dat zij als artiest enorm haar best deed. Het publiek mag natuurlijk van
niets weten. Alles wat Asha deed leek niet uit haar hart te komen, maar meer uit ervaring. Asha Bhosle
leek wel te genieten van haar in stijl nieuw gedecoreerde One two cha cha cha uit de film Shalimar.
Origineel is het gezongen door Usha Uthup en verfilmd op Aruna Irani. Omdat het door haar echtgenoot
R D Burman is gecomponeerd heeft Asha er weinig moeite mee om het te zingen. In een album waarin
zij haar eer betuigd aan R D Burman heeft zij One two cha cha cha opnieuw gezongen. Zij beschouwt
One two cha cha als haar favoriet. Asha zoals ik eerder aangegeven hebt en wel zonder nare
bedoelingen is oud, maar in haar gedrag jonger dan de jongeren onder de aanwezigen.
Radjesh with Asha Bhosle
Ik hoorde om me heen mensen zeggen: Oh wat is ze een
lieve vrouw. Ik kan dat ten volle beamen. Wanneer
stress mij overmant heeft Asha Bhosle dikwijls mij steun
gegeven. Vrij van kosten zet zij haar deuren voor mij
open. Is het niet in het indrukwekkende Mumbay, dan
wel in haar luxueuze villa hoog in de bergen van Poona
waar ik in alle rust kan bekomen en vooral ontkomen van
allerhande beslommeringen. De ambiance rondom haar
villa is indrukwekkend. Alom in Indiase gewassen en
bloemen om er heen. Vanaf kilometers hoogte kijk je in
de diepe dalen aan en een verboden te komen met stijl
aangelegde dam. Alle dieren leven er vrij rond. Asha
Bhosle voelt zich daar ook vrij. Het is een unieke
entourage zoals in sprookjes. Asha bhosle neemt alle zorg
van anderen opzicht en probeert het verblijft van haar
gasten zo aangenaam mogelijk te maken. Zij kan
geweldig koken en beschikt in samenwerking met enkele
rijke Arabieren over restaurants in het Midden Oosten.
Waarom restaurants? Koken is haar specialiteit. Zo mooi
als haar liederen zijn is haar kookkunst om de vingers bij
af te likken. Op een zo’n naar rust zoekende
vakantie bij nightingale Asha Bhosle maakte zij een Biryani klaar dat in een streek van India op bepaalde manier wordt bereid in Lucknow. Ik heb het al vaker gezegd. Niet alleen haar muziek, maar hoe je een gast moet bedienen moet iemand van Asha Bhosle leren. Zij zorgt tot het uiterste detail om het uitbundig eten te serveren. Bij haar is het Bourgondisch tafelen. De nachtegaal eet zelden mee. Zij wilt constant als een gastvrouw aan tafel staan om ervoor de zorgen dat iedereen genoeg te eten heeft. Heel vaak heb ik op haar moeten inpraten dat ik geen kind ben en zij ook aan tafel moest komen. Na haar overgehaald te hebben gaf zij eraan toe. Maar haar streven als goede huisvrouw en toeverlaat blijft bij het verzorgen van mensen wiens geestesgesteldheid vertroebeld raakt en hun op weg wil helpen naar een inspirerende, maar vooral een vrucht afwerpende  toekomst.
Radjesh with Asha Bhosle
Allengs begon het concert tegen het eind te lopen. Het was of de
pijnlijke hartenkreten van het razend enthousiaste publiek te horen
waren. Nee Asha nog niet. Ga niet weg. Blijft ons nog lang amuseren
en onze oren doordrenken met honingzoete passie zoals u dat alleen
maar kunt met uw gouden stembanden.
Asha Bhosle ving het woord Marathi op van een toeschouwer en
zong een couplet in het Marathi. Men kent de taal niet en ook geen
Marathi liederen. Indruk maakte het niet en werd er lichtjes
geapplaudisseerd. Maar wat een helse applaus viel er toen zijn twee
Punjabi folklore zong. Zij zong Madam Noor Jehan Mera laun
gawacha. Het gekrijs bleef aanhouden. Asha Bhosle vervolgde met
haar krachtdadige evergreen Sharara sharara uit de film Mere yaar ki
shaadi hai en
combineerde dat met de controversele Kajra re uit de film Bunty and Bubly. Kajra re zoals eerder
opgenomen is niet haar lied, maar gezongen door Alisha Chinoy. Het lied heeft een dubbele bodem en is
een enorme hit geweest. Blijkbaar heeft Asha Bhosle geen moeite mee met de dubieuze teksten van het
lied en zingt het publiek gecombineerd met haar eigen lied.
Asha Bhosle heeft er altijd lak aan gehad wat men dacht
over haar en haar liederen.Cynische critici harrewarden over
Asha Bhosle’s stijl. Bladen stonden vol kritiek. Elk cabaret
betekende werk voor critici. Uiteindelijk is hun werk verloren
gegaan. Asha Bhosle’s werk werd gewaardeerd. En kijk
waar ze is beland. Asha Bhosle heeft over de hele wereld
opgetreden. Zij is de enige Indiase artiest wiens liederen zelfs
onbekende harten kunnen breken. In het Midden Oosten zijn
haar liederen zeer geliefd. Misschien kent men haar naam
niet. Maar haar muziek wel. Muziek die aangenaam is,
levenslustig en vermakelijk waardoor het simpel in de ziel van
de luisteraar sluipt. Van Australië tot Amerika, Portugal tot
V A E, Suriname tot Singapore, welke land is zij nou niet
geweest? Dikwijls werd Asha Bhosle als vooraanstaande
vocalist gebruikt om muziek mee te experimenteren. Asha
Bhosle is erg extravert.
Zij wijkt met haar persoonlijkheid totaal af van de rest van haar familieleden. Althans publiekelijk. Asha
Bhosle heeft altijd opengestaan voor modernisering. Veranderende invloeden van buitenaf in Bollywood
heeft zij altijd aanprezen. Volgens haar kent muziek geen taal en daarom mag India ook niet achterblijven
in muziekkunsten was haar motto. Dat wetende hebben talloze componisten volop Asha Bhosle gebruikt
om wereldmuziek te maken. Haar liederen zijn niet in zeven haasten gemaakt zoals dat bij velen het geval
is. Door met de tijd en wereld mee te veranderen heeft Asha Bhosle voor haar zelf als enige Bollywood
zangeres de naam vergaard als meest veelzijdige artiest in muziek genres. Zij is de grondlegger van
westerse muziek in Bollywood.
Nightingale Asha Bhosle vertelde in kleuren en geuren over het
maken van een lied. Zij vertelde dat als zangeres in Bollywood
het altijd belangrijk is om te weten voor welke actrice zij het lied
zou zingen en wat de stijl precies en scène is. Ze deed een stukje
voor en zong Karle pyar le ke din hai yahi uit de film Talash -
een cabaret dat zij voor Helen gezongen had. Helen was speels
en stout en goedlachs in de scène en dat vertolkte Asha Bhosle
in haar lied. Volgens Nigtingale Asha Bhosle als beste kenner is
het dus van groot belang voor welke actrice een zanger zingt en
wat de ware aard van het lied is. Zij demonstreerde haar In
ankhon ki masti ke mastane hazaron hai uit de film Umrao Jaan
die zij voor haar Rekha had gezongen. Voor liederen in die film
kreeg zij de hoogste onderscheiding van India. In ankhon ki masti
ke is een lied dat in een bordeel wordt gezongen. Stout van
karakter zoals het lied danste Rekha in de kathak stijl tijdens de
verfilming van het lied. Nightingale Asha Bhosle deed de
complete scène na en danste op de vliegensvlugge kathak pasjes.
Ongelooflijk maar  waar en dat voor haar leeftijd. Javed Ali vergezelde haar met het laatste lied een duet Pyar pe dil ko maar de goli uit de film Mahaan welke gecomponeerd was door R D Burman. De meesten hadden het lied weleens gehoord. Het is niet een lied dat lang in het geheugen blijft hangen. Het verbaasde mij dat Asha Bhosle dat lied had uitgekozen. Een dag daarvoor had zij mij laten weten dat zij dat zou zingen. Ik liet haar weten dat ik dat geen goede keus vond. En ja hoor meteen de volgende belde zij mij vroeg op en liet mij weten dat zij met afgrijzen terug denkt aan dat lied. Ze vond het maar niets. Ik vroeg haar er maar verder niet naar. Weliswaar was dat niet het juiste lied om een show mee af te sluiten, maar dat zij wegging kon het publiek niet aan.
_____ Net als een narcis die slechts enkele weken bloeit en een bittere winter moet doorstaan om
opnieuw zijn pracht te tonen waren de aanwezige zielen gedoemd tot snikken. De show liep teneinde.
Asha Bhosle`s vertrek bezoedelde zich met bloed. Harten braken, zielen jammerden. Het publiek liet
haar niet makkelijk van zich afnemen. Zij schreeuwen de nachtegaal velen malen terug naar het
podium. Respectueus zoals zij altijd is naar haar fans toe kwam zij de laatste maal terug en heelde het
verdriet van haar fans met haar O mere sona re sona uit de film Teesri Manzil.